Een ontbijt dat rijk is aan eiwitten kan helpen om af te vallen. Het voorkomt dat je later op de dag trek krijgt in producten met veel vet en suiker, zo blijkt uit onderzoek van de University of Missouri.

Twintig jonge vrouwen met overgewicht of obesitas die normaal het ontbijt oversloegen, namen deel aan het onderzoek.

Ze kregen een ontbijt met 35 gram eiwit bestaand uit bijvoorbeeld eieren en mager rundvlees of ontbijtgranen met een normale hoeveelheid eiwit erin of aten ?s ochtends nog steeds niets. Beide ontbijtjes bevatten 350 kilocalorieën.

De proefpersonen lieten bloedmonsters afnemen, vulden vragenlijsten in en vlak voor het avondeten werd er met MRI-scans gekeken naar hersenactiviteit die te maken heeft met eetgedrag.

Verzadigd voel

Het eten van een ontbijt dat rijk was aan eiwitten, bleek een meer vol en verzadigd gevoel te geven. Ook zorgde het ervoor dat de proefpersonen 's avonds minder snacks met veel suiker en vet aten. 

"Een eiwitrijk ontbijt beïnvloedt de trek in eten later op de dag, als mensen eerder geneigd zijn om vette, suikerrijke snacks te eten", zegt onderzoeker Heather Leidy.

Als je nooit ontbijt lijkt het lastig om daarmee te beginnen, maar volgens Leidy duurt het maar drie dagen voordat het lichaam gewend is om 's ochtends vroeg iets te eten.

De onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd in de American Journal of Clinical Nutrition.