Patiënten laten zich steeds beter informeren over de kwaliteit van een ziekenhuis of hun behandeld arts. 

De zorgverzekeraars zien een forse stijging in het aantal zorgvragen, schrijft het AD maandag op basis van een rondgang.

Bij zorgverzekeraar VGZ is het aantal mensen dat aanklopt voor advies over een medische behandeling het afgelopen jaar met twintig procent gestegen. Bij CZ verdubbelde het aantal vragen over kwaliteit in een paar jaar tijd.

"Consumenten zijn zich bewuster geworden dat er verschillen in kwaliteit bestaan tussen ziekenhuizen. Zij volgen niet langer klakkeloos een doorverwijzing van een huisarts", zegt een woordvoerder van VGZ in de krant.

Medische missers

Volgens patiëntenfederatie NPCF is de toename vooral te verklaren door de diverse medische missers en misstanden in de zorg die in de afgelopen jaren naar buiten kwamen.

"Mensen vrezen terecht te komen op een afdeling waar het al jaren misgaat of waar ze onnodig risico lopen", aldus voorzitter Wilna Wind.