Een ijzerrijk dieet kan klachten tussen de eisprong en de menstruatie, het premenstrueel syndroom (PMS), verminderen. Het gaat vooral om ijzer uit plantaardige bronnen zoals groene bladgroenten.

De vrouwen die veel ijzer binnen krijgen, ontwikkelden ongeveer een derde minder vaak PMS dan de vrouwen die minder ijzer consumeerden. Dat stellen onderzoekers van de University of Massachusetts Amherst.

Ook het mineraal zink lijkt een verschil te maken. Tijdens de tien jaar durende studie bleek een verband tussen hoge zinkniveaus en minder PMS. Zink vind je vooral in vers fruit en groenten.

"Het lijkt erop dat verschillende mineralen belangrijk zijn voor de menstruatiecyclus en PMS", legt onderzoeker Elizabeth Bertone-Johnson uit.

"Vrouwen moeten gevarieerd eten zodat ze voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen. Lukt dat niet dan raad ik een multivitaminesupplement aan."

Verband

Waarom er een verband lijkt te bestaan tussen PMS en ijzer en zink durven de onderzoekers niet met zekerheid te zeggen. De mineralen zijn namelijk betrokken bij allerlei processen in het lichaam. Mogelijk zorgen hoge ijzerniveaus voor minder pijn en emoties door de hoeveelheid serotonine in het de hersenen te verhogen.

De kans op PMS was significant kleiner bij 20 milligram ijzer per dag. 10 milligram zink zorgde voor een klein beschermend effect. Bertone-Johnson benadrukt dat er meer onderzoek naar dit onderwerp nodig is. Daarbij geldt voor beide mineralen dat te veel ook schadelijk kan zijn.