Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
    • Regio
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Thuis
    • Vakantie
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Donderdag 2 februari 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
vet dik ongezond overgewicht obesitas

'Kinderen dikker door reclame'

Door Novum

25 feb 2013 om 06:48
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
AMSTERDAM - Nederlandse kinderen eten en drinken steeds ongezonder en worden steeds dikker door de opmars van marketing die gericht is op kinderen.

Dat stelt consumentenorganisatie Foodwatch, die een burgerinitiatief start voor een wet die reclame voor ongezonde kinderproducten verbiedt.

Een op de vijf kinderen tussen de 10 en 12 jaar is te zwaar en Nederlandse kinderen zijn in Europa kampioen fris drinken. Volgens Foodwatch komt dat onder meer door de 'grenzeloze' marketing voor ongezonde kinderproducten.

Nederland is volgens Foodwatch koploper op het gebied van kindermarketing voor ongezond voedsel. Geen enkel ander Europees land besteedt er zo veel aan als Nederland.

Ongezond

Foodwatch onderzocht de afgelopen maanden zelf zeshonderd kinderproducten. Daaruit bleek dat het aanbod overwegend ongezond is. In 85 procent van de producten zit te veel suiker, zout of vet.

"Hoe kunnen kinderen onderscheiden wat gezond is, als ongezond de norm is?", vraagt directeur van Foodwatch Bart van Opzeeland zich af. Ook ouders hebben volgens hem hulp nodig. "Want ze staan alleen tegenover miljardenbudgetten en lobbypraktijken die voedselfabrikanten lenen van de vroegere tabakslobby: misleiden, verleiden en schuld afschuiven."

Zes maanden

Volgens Foodwatch begint de marketing van te zoete, te zoute en te vette producten al vanaf de leeftijd van zes maanden. De overheid moet kinderen en ouders via een wet in bescherming nemen tegen 'foute kindermarketing', aldus de consumentenorganisatie. Als de wet er is kunnen reclamemakers hun marketingexpertise voortaan inzetten voor gezonde producten, oppert Foodwatch.

Beeld: Getty Images
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail


Aanbevolen artikelen

Net binnen

  • 08:43
    Shell boekt recordwinst van bijna 40 miljard dollar door hoge olie- en gasprijzen
  • 08:29
    PSG-coach accepteert mislopen van Ziyech: 'Dit zijn nu eenmaal de gevaren'
  • 08:21
    Winst ING daalt met een kwart door oorlog in Oekraïne
  • 08:19
    Amsterdam gaat zware touringcars uit binnenstad weren

Meest gelezen

  • 1
    Grote ING-storing kan nog uren of zelfs dagen duren: 'Heel vervelend'
  • 2
    Rutte erkent dat kabinet mogelijk 'onbedoeld' te hard was over ongevaccineerden
  • 3
    United wint opnieuw van Nottingham en bereikt eerste finale onder Ten Hag
  • 4
    Kinderen in Italië mogen volgens hof niet gedwongen worden grootouders te zien
  • 5
    NU+F1-teams presenteren nieuwe strijdwapens: 'Echte auto zien we niet'


Nieuwsvideo's

  • Oekraïense hulpdiensten zoeken vermisten onder puin na raketaanval
    Oekraïense hulpdiensten zoeken vermisten onder puin na raketaanval
  • Waarom niet iedereen blij is met gefilterd Japans kernafvalwater
    Waarom niet iedereen blij is met gefilterd Japans kernafvalwater
  • Oekraïners herbegraven lichamen uit massagraf Izium
    Oekraïners herbegraven lichamen uit massagraf Izium
  • Allerlaatste Boeing 747 vliegt weg bij fabriek in VS
    Allerlaatste Boeing 747 vliegt weg bij fabriek in VS

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
    • Regio
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Thuis
    • Vakantie
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden