BAARN - Kinderen met obesitas zijn gevoeliger voor reclames voor etenswaren. 

Ze vertonen meer hersenactiviteit als ze logo's van voedingsfabrikanten zien dan kinderen met een gezond gewicht. Dat blijkt uit een studie van de University of Kansas.

De proefpersonen voor dit onderzoek waren 10 kinderen met obesitasen 10 kinderen met een gezond gewicht, allemaal van 10 tot 14 jaar.

Ze kregen 120 logo' s te zien, waarvan de helft te maken had met voedsel en de andere helft niet. Met fMRI-scans werd bekeken hoe hun hersenen reageerden op de afbeeldingen. Ook gaven de proefpersonen aan hoeveel controle ze over zichzelf hebben.

Hersenactiviteit

De obese kinderen vertoonden meer activiteit in bepaalde beloningscentra in het brein wanneer ze naar logo's van etenswaren keken dan proefpersonen met een gezond gewicht.

De gezonde kinderen vertoonden juist meer activiteit in hersengebieden die te maken hebben met zelfbeheersing als ze naar voedingslogo's keken dan wanneer ze naar andere logo's keken. Ook gaven zij zelf aan dat ze meer controle over zichzelf hadden dan de kinderen met overgewicht.

Zelfbeheersing

"Deze studie suggereert dat obese kinderen gevoeliger zijn voor de effecten van voedselreclame. Een van de manieren om het maken van gezonde keuzes te stimuleren, zit hem misschien in het verbeteren van hun vermogen om zichzelf te beheersen", zegt een van de onderzoekers, Amanda Bruce.