BAARN - Uit onderzoek van Colorado State University blijkt dat twee en een halve minuut intensief fietsen al voldoende is om 220 kilocalorieën te verbranden.

Helaas betekent dit niet dat je binnen drie minuten klaar bent.

Die twee en een halve minuten fietsen moet worden opgedeeld in blokjes van dertig seconden, afgewisseld met vier minuten trappen zonder weerstand.

Calorieverbruik

Kyle Sevits liet tien gezonde mannen eerst drie dagen lang precies het aantal calorieën eten dat ze nodig hadden. Zo zouden ze niet overvoerd of ondervoed aan het experiment beginnen.

Vervolgens verbleven ze twee dagen in het laboratorium. Daar volgden ze hetzelfde dieet, mochten ze alleen computeren en televisie kijken en werd gemeten hoeveel calorieën ze verbruikten.

Fietsen

Op een van de dagen moesten de proefpersonen bewegen. De beweging bestond uit een intervaltraining op een spinningfiets, waarbij vijf keer een halve minuut heel hard fietsen met veel weerstand werd afgewisseld met vier minuten herstellen zonder weerstand.

Gemiddeld verbrandden de deelnemers 220 kilocalorieën met deze inspanning.

Verbranding

"Je verbruikt veel calorieën in een hele korte tijd", zegt Sevits. "Bijna alle calorieën verbrandden ze in die twee en een halve minuut, je verbrandt heel weinig tijdens de herstelperiode".

Sevits presenteerde zijn resultaten tijdens een bijeenkomst van de American Physiological Society, het American College of Sports Medicine en de Canadian Society for Exercise Physiology.