DEN HAAG - D66 roept ziekenhuizen op beter hun best te doen om het aantal patiënten te verminderen dat niet komt opdagen voor een afspraak. 

D66-Tweede Kamerlid Pia Dijkstra denkt onder meer aan betere planning, effectievere aanpak van de wachttijden en meer mogelijkheden voor de patiënt om zijn afspraak te plannen en af te zeggen.

,De patiënt van vandaag is heel goed in staat via internet een afspraak te maken die schikt en die dan ook gerespecteerd wordt'', aldus Dijkstra. Patiënten die niet komen opdagen, leveren de zorg een kostenpost op van 300 miljoen per jaar.

De Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) is verbaasd over de oproep van D66. ''Leuk idee hoor, maar dat doen we al tijden. Het wordt al flink aangepakt, dus wij snappen die oproep op dit moment niet zo goed’’, aldus een woordvoerster van de NVZ.

''Het probleem speelt vooral in de Randstad’’, aldus een woordvoerster. ''En daar wordt hard gewerkt om het aantal mensen dat wegblijft bij een afspraak terug te dringen, bijvoorbeeld door een sms'je te sturen de dag voor de afspraak.’’