BAARN - De supermarkt die je bezoekt om je boodschappen te doen, is van invloed op je gewicht. Dat suggereert nieuw Frans onderzoek.

Uit het onderzoek, gepubliceerd in PLoS ONE, blijkt dat consumenten die veelvuldig discountsupermarkten bezoeken een hogere body mass index (BMI) en middelomtrek hebben.

De studie werd gedaan in Parijs van 2007 tot 2008. De onderzoekers keken naar het koop- en consumptiegedrag van 7131 mensen in 1097 verschillende supermarkten.

Laagopgeleiden

Slechts 11,4 procent van de deelnemers deed de boodschappen in de buurt van hun huis. De mensen die verder reisden voor hun inkopen bleken een hoger BMI te hebben. De onderzoekers constateerden ook dat laagopgeleide consumenten in 'arme buurten' meer kans hebben om overgewicht te krijgen. 

Verder toont het onderzoek aan dat mensen die hun boodschappen doen in biologische winkels een lager BMI hebben. Volgens de wetenschappers is nader onderzoek nodig, maar wijzen de resultaten er wel op dat supermarkten ingezet kunnen worden om het koop- en consumptiegedrag van mensen te laten veranderen.