NIJMEGEN - Mensen die tijdens hun slaap blijven doormalen over een probleem zijn de volgende ochtend beter in het vinden van een creatieve oplossing.

Slaap speelt een rol bij leren en het vastleggen van informatie in het geheugen. Maar slaap is ook nuttig als je je creativiteit wilt verhogen.

Dat ontdekte sociaal psychologe Simone Ritter van de Radboud Universiteit Nijmegen.

Ritter slaagde erin een opdracht in het hoofd te houden door deelnemers tijdens hun slaap bloot te stellen aan een geur.

Vanille
49 proefpersonen van 18-29 jaar kregen 's avonds filmfragmenten te zien over vrijwilligerswerk in een ruimte subtiel geparfumeerd met een vanillegeur.

Ze kregen ook een taak mee naar huis: 'Morgenvroeg willen we van je weten hoe je mensen het best kunt motiveren voor vrijwilligerswerk.'

Een derde van de deelnemers sliep 's nachts met de geur die verspreid werd in de filmruimte, een tweede groep rook een andere geur tijdens de slaap (een controlegeur). De derde groep sliep zonder geur.

Creatieve oplossingen
De deelnemers gaven hun ideeën meteen na het opstaan door aan de onderzoekers. Een team van beoordelaars bekeek ze op creativiteit. Wat bleek: de groep die geslapen had met dezelfde geur die verspreid was bij het zien van de filmfragmenten had een significant hogere creativiteitsscore.

Bovendien bleek deze groep ook beter te scoren op de vraag wat nu het creatiefste idee was dat ze hadden aangeleverd. Ze waren daarin twee keer zo goed als de andere groepen. Ritter: "Je zou het ook kunnen doen met muziek of kleur, maar die hebben storende bijeffecten, geur verspreid zich zonder dat het je uit je slaap houdt".