DEN HAAG - Extra eiwit, carnitine of NO-boosters: qua sportsupplementen valt er heel wat te kiezen. Volgens het Voedingscentrum krijg je van geen enkel supplement grotere spieren of ga je harder rennen, met uitzondering van Creatine.

Dit staat in 'Alles over sport en voeding' dat het centrum dinsdag lanceert. Het boek is tot stand gekomen op basis van vragen die via social media aan het Voedingscentrum zijn gesteld.

'Alles over sport en voeding' is bedoeld voor mensen die willen weten hoe gezond eten hen kan helpen om hun sportdoelen te bereiken. Die doelen kunnen zijn: prestaties verbeteren, gezonder en fitter worden, afvallen, of er gespierder en strakker uitzien.

Het boek bevat veel tips over gezonde voeding voor kracht- en conditiesporters. Bovendien rekent het af met de meest gehoorde fabels over sport en voeding.

Creatine
Zo is creatine het enige sportsupplement dat volgens het Voedingscentrum bewezen effectief is – en dan nog alleen voor krachtsporters.

Het is een stof die van nature in je lichaam voorkomt, maar door extra creatine te nemen kun je tijdens heftige inspanningen iets beter presteren.

Afvallen en sporten
Ook over afvallen en sporten bevat het boek nuttige tips. Belangrijkste les: als je wilt afvallen, dan heeft alleen sporten geen zin.

In de eerste plaats zal het voedingspatroon moeten veranderen. Dat betekent kortweg: gezonder eten volgens de Schijf van Vijf, kleinere porties en minder calorieën per dag. In het boek staat beschreven hoe je dit in praktijk brengt.

Extra handig: 'Alles over sport en voeding' bevat gezonde recepten voor sporters, trainingsschema’s en tips over de juiste momenten om te eten rond trainingen en wedstrijden.

Het Voedingscentrum
Het Voedingscentrum informeert consumenten over – en stimuleert hen tot een gezonde en meer duurzame voedselkeuze.

Het Voedingscentrum wordt gefinancierd door het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.