Artsen nog steeds gevoelig voor marketing

UTRECHT - Huisartsen blijken nog altijd gevoelig te zijn voor de verkoopmethoden van medewerkers van medicijnfabrikanten die de artsen thuis bezoeken.

Dat concludeert het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik in een studie die donderdag is gepresenteerd.

Sommige huisartsen ontvangen wekelijks een zogenoemde artsenbezoeker, een medewerker van een farmaceutisch bedrijf die medicijnen probeert te verkopen. Artsen geven ook aan de medewerkers te ontvangen vanwege de cadeautjes die ze krijgen.

Het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik wordt voor een groot deel betaald door het ministerie van Volksgezondheid. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het ministerie en de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Het onderzoek is uitgevoerd onder 88 huisartsen.

Advisering

Volgens het instituut beweren medicijnfabrikanten dat zij zich steeds meer richten op advisering van artsen bij het zo goed mogelijk voorschrijven van medicijnen aan hun patiënten.

Maar het onderzoek heeft uitgewezen dat de huisartsen nog altijd informatie krijgen voorgeschoteld die is gericht op commercie.

De informatie is daardoor onevenwichtig. Het risico bestaat dat patiënten niet de beste en goedkoopste medicijnen krijgen voorgeschreven, stelt het instituut.

Advies

Het Nederlands Huisartsen Genootschap heeft eerder huisartsen opgeroepen geen artsenbezoekers meer te ontvangen. Uit het onderzoek blijkt dat de helft van de huisartsen dit advies in de wind slaat.

Een kwart van hen ontvangt zelfs wekelijks een medewerker. Driekwart van de onderzochte artsen zegt de medewerkers te ontvangen om op de hoogte te blijven van actuele ontwikkelingen. Een kwart omdat ze een cadeautje krijgen of 'ondersteund' worden.

Reflexhamer

De cadeautjes variëren van een reflexhamer, scalpel tot een mok of boek, zo blijkt uit het onderzoek. Volgens een woordvoerster van het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik mogen sinds kort geen cadeaus duurder dan 50 euro worden gegeven.

Vroeger kregen artsen regelmatig gratis reisjes naar zonnige oorden aangeboden. De woordvoerster kan niet aangeven of die praktijken nu zijn gestopt. ''Uit het onderzoek is in ieder geval niet gebleken dat er reisjes zijn aangeboden. Maar dat zegt niet alles.''

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie