BAARN - Als we ons zelf mogen geloven besteden we uitgebreid aandacht aan de etiketten op voedingsmiddelen. Uit onderzoek blijkt echter dat we veel minder nauwkeurig kijken, dan we zelf zeggen.

Uit onderzoek aan de University of Minnesota blijkt de zelfgerapporteerde aandacht voor etiketten groter dan de objectief gemeten aandacht. Daarnaast bleek dat centrale etiketten langer en vaker bekeken worden dan minder centrale.

"De resultaten van dit onderzoek laten zien dat consumenten een eindige aandacht hebben voor de etiketten op voedingsmiddelen.", vertelt onderzoeker Dan Graham.

"Hoewel de meeste consumenten wel degelijk een etiket bekijken, zijn er slechts enkele die aandacht hebben voor elk component op elk etiket."

Virtuele supermarkt

Voor het onderzoek winkelden 203 deelnemers in een virtuele supermarkt: 64 verschillende producten werden getoond op een computerscherm.

Elk scherm bestond uit het etiket met de voedingswaarden, een afbeelding en lijst van de ingrediënten en een beschrijving van het product met prijs en hoeveelheid. De plaats van de verschillende onderdelen op het scherm varieerde.

Met behulp van eyetracking werden de observaties van de deelnemers vastgelegd. Consumenten lezen vooral de informatie aan de bovenkant van het etiket; de onderkant krijgt beduidend minder aandacht. Over het algemeen genomen lezen de deelnemers alleen de eerst vijf regels van een voedingswaardetabel.

Overschatten

Een derde van de onderzoeksdeelnemers gaf aan bijna altijd het aantal calorieën van een product te bekijken. 31 procent zou altijd aandacht hebben voor het vetpercentage, 26 procent kijkt naar de portiegrootte en 24 procent wil weten hoeveel suiker een product bevat.

Uit het onderzoek bleek echter dat slechts 9 procent daadwerkelijk naar het aantal calorieën keek en slecht 1 procent had aandacht voor een van de andere onderdelen.