BAARN - Advertenties beïnvloeden wel degelijk de voedselvoorkeur van kinderen. Aanmoedigingen van ouders hebben ook effect, maar helaas blijkt de kracht van de ouders niet zo sterk als de invloed van reclame.

Dit concluderen onderzoekers van Texas A&M International binnenkort in The Journal of Pediatrics. Hoofdonderzoeker Christopher Ferguson bestudeerde 75 kinderen tussen de 3 en 5 jaar.

De kinderen keken een tekenfilm met halverwege reclame voor frietjes of appelstukjes. Bij de helft van de kinderen moedigden de ouders aan tot een gezonde keuze.

Reclame

Na afloop van de film konden alle kinderen kiezen voor frietjes of voor appelstukjes. Het maakte hierbij niet uit of ze de gezonde van ongezonde reclame hadden gezien.

"Aanmoedigingen van ouders om voor het gezonde alternatief te kiezen leken de invloed van de reclame enigszins te verminderen, maar het effect is minder groot dan we hadden gehoopt.", stelt Ferguson.

Resultaten

De resultaten laten zien dan 71 procent van de kinderen uit de groep van de ongezonde reclame voor het de frietjes kiest als hun ouders zich er niet mee bemoeien. Adviseren de ouders echter om voor de gezonde keuze te gaan, kiest alsnog 55 procent van de kinderen voor de friet.

In het geval van de gezonde reclame koos 46 procent van de kinderen met neutrale ouders voor de frietjes. De combinatie van de appelreclame en aanmoedigingen van de ouders doet 33 procent van de kinderen nog voor de ongezonde keuze gaan.

Gezonde keuze

"De invloed van de reclames is groot, maar ouders zijn niet machteloos.", aldus Ferguson "Als zowel de ouders als de reclames consistent een gezonde boodschap verkondigen maakt dit voor kinderen de gezonde keuze een logische keuze."