BAARN - Drinken tijdens inspanning is belangrijk, maar bijna de helft van de recreatieve hardlopers drinkt te veel tijdens wedstrijden.

Experts adviseren deze lopers om alleen te drinken als ze dorst hebben.

Een Amerikaans onderzoeksteam van het Loyola University Health System bestudeerden 197 recreatieve hardlopers: 91 mannen en 106 vrouwen.

De mannen liepen gemiddeld al 13 jaar hard. Voor de vrouwen was dit acht jaar. De lopers hadden gemiddeld al twee eerdere wedstrijden gelopen.

Uit het onderzoek kwam naar voren dat 37 procent van de lopers volgens een vastgesteld schema drinkt en 9 procent drinkt zo veel mogelijk. Daarnaast dacht bijna een derde dat ze extra zout moesten innemen tijdens het lopen en meer dan de helft van de hardlopers dronk een sportdrank om een laag zoutgehalte in het bloed te voorkomen.

Teveel water

De belangrijkste oorzaak van een zouttekort tijdens het hardlopen is echter het drinken van teveel water. Teveel vocht kan leiden tot de fatale aandoening hyponatremia. Er is dan een tekort aan natrium in het bloed.

Symptomen zijn onder andere misselijkheid, overgeven, hoofdpijn, verwardheid, spierverslapping, spasme en kramp. In extreme gevallen kan het zelfs leiden tot flauwvallen, coma of zelfs overlijden.

"Veel sporters houden er verkeerde ideeën op na, als het gaat over drinken tijdens het sporten.", schreven de onderzoekers in de juni-editie van het British Journal of Sports Medicine. "Alleen drinken als je dorst hebt is de veiligste manier om jezelf te hydrateren tijdens een duursport."