BAARN - Zien dat hun partner slaapt zodra z'n hoofd het kussen raakt, maakt het groene monster in vrouwen wakker.

Een op de vier vrouwen wekt haar partner zelfs omdat ze jaloers is dat hij zo makkelijk in slaap valt. Dit blijkt uit Brits onderzoek onder 4000 vrouwen.

Uit jaloezie dat de partner wel gemakkelijk in slaap valt, doet een op de vier vrouwen opzettelijk pogingen om haar partner weer wakker te krijgen. De meest gebruikte strategie is net zo lang draaien en woelen tot de ander de ogen open doet.

Ook worden er 'per ongeluk' trappen en duwtjes uitgedeeld, blijven vrouwen net zo lang praten tot ze reactie krijgen, gaan ze extra luide geluiden maken en doen ze het licht of de tv aan. Een op de tien vrouwen geeft zelfs toe haar partner te knijpen om hem wakker te krijgen.

Slaapjaloezie

Ruim 4000 Britse vrouwen werden ondervraagd in het onderzoek naar hun slaapgedrag. Hieruit bleek dat het een kwart van de vrouwen bijna een uur kost om in dromenland te komen, terwijl de meeste mannen slechts tien minuten nodig hebben.

Bij eenderde van de vrouwen leidt de slaapfrustratie zelfs tot ruzie. Een woordvoerder van beddenfabrikant Silentnight, die het onderzoek deed, zegt: "Niet kunnen slapen is al erg genoeg, maar uit ons onderzoek blijkt dat de frustratie toeneemt wanneer je naast iemand ligt die wél de broodnodige nachtrust pakt. Het vervelende is dat deze slaapjaloezie uiteindelijk nog meer slaap kost."

Slaapschuld

Nachtrust is sowieso een gevoelig onderwerp in veel huishoudens, met name die met pasgeboren baby's. Moeders van kleine kinderen geven aan nog geen vier uur slaap per nacht te pakken.

Een eerdere studie toonde al aan dat ouders tegen de tijd dat hun kindje twee is, voor een half jaar aan slaap gemist hebben. Het resultaat is een flinke slaapschuld, met extreme vermoeidheid, stemmingswisselingen en zelfs depressiviteit tot gevolg. Een op de twintig relaties loopt hier zelfs op stuk.

De onderzoekers tippen tenslotte: "De beste oplossing is lezen tot je alsnog in slaap valt of een beker warme melk drinken. Zet vooral geen felle lampen aan en houdt het licht zo gedempt mogelijk. Ga slapen zodra je je vermoeid voelt. Om goed te kunnen functioneren zou iedereen minstens vijf uur ononderbroken moeten kunnen slapen. De meeste hebben echter tussen de zeven en acht uur slaap nodig. Zeven uur schijnt het gezondst te zijn."