AMSTERDAM - Patiënten vinden de manier waarop hun dokter hen te woord staat het belangrijkst bij de boordeling van zorg. Daarna volgens zaken als wachttijden, concluderen onderzoekers van het kennisinstituut voor de zorg Nivel dinsdag.

Voor het onderzoek hebben meer dan tienduizend patiënten vragenlijsten ingevuld.

Zorgverleners die een beter oordeel over hun zorg willen krijgen, kunnen zich volgens de onderzoekers het beste op de communicatie richten.

Patiënten zouden hun oordeel vooral baseren op de omgang met de zorgverleners en de informatieverstrekking. Daarna spelen de wachttijden een belangrijke rol.

De uitkomst van de behandeling weegt minder zwaar mee in het oordeel van een patiënt. De onderzoekers denken dat dit komt doordat patiënten niet weten of bijvoorbeeld een ander ziekenhuis het beter had gedaan. Ook nemen de patiënten vaak aan dat er geen grote verschillen zijn.

Verrassing

Voor de onderzoekers was het een verrassing dat er geen verschillen zijn tussen wat verschillende soorten patiënten belangrijk vinden.

"We dachten dat er mogelijk verschillen waren tussen mensen die bijvoorbeeld een eenmalige ingreep in een ziekenhuis laten uitvoeren en mensen met een chronische ziekte", zegt afdelingshoofd Jany Rademakers.

Alle patiënten vinden het belangrijk respectvol en met aandacht te worden behandeld. Ook willen ze de ruimte krijgen om vragen te stellen en duidelijke informatie te krijgen.