BAARN - Spieropbouw met behulp van krachttraining lijkt een rol te spelen in het verlagen van het risico op diabetes type 2. Het is niet je gewicht wat er toe doet, maar het percentage spiermassa in je lichaam.

Dat concluderen onderzoekers van de University of California.

Ze bestudeerden ruim dertienduizend volwassenen en keken naar de wisselwerking tussen de spiermassa en de gevoeligheid van de insulinereceptoren. Dit kan het ontstaan van diabetes voorspellen.

Voor elke 10 procent stijging in de verhouding tussen de spiermassa en het totale lichaamsgewicht (relatief meer spiermassa), vonden de onderzoekers een 11 procent stijging in de gevoeligheid van de insulinereceptoren en een 12 procent daling van 'prediabetes'.

Deze laatste is een voorfase van diabetes waarin al aan een aantal, maar nog niet alle diagnostische criteria wordt voldaan.

Spieropbouw

"Wanneer je begint met een bewegingsprogramma en je verliest niet direct gewicht, is het heel belangrijk om niet op te geven. Het vet wordt namelijk omgezet in spieren", legt onderzoeker Arun S. Karlamangla uit.

"Je verliest vet, je ontwikkelt spieren en dus blijft je gewicht hetzelfde. De lichaamssamenstelling is echter heel anders."

Insulinegevoelig

Ook voor diabetespatiënten kan krachttraining nog effect hebben. Het zorgt ervoor dat de patiënten de insuline die ze produceren beter gebruiken.

Mede omdat de spieren een van de meest insulinegevoelige weefsels in ons lichaam zijn. Meer spiermassa betekent dus dat je meer glucose kunt verwerken onder invloed van insuline.

Zittende leefstijl

Volgens andere wetenschapper zijn de resultaten interessant, maar is meer onderzoek nodig. Zeker in combinatie met een 'zittende leefstijl', welke spiermassa vermindert, bieden de resultaten mogelijkheden.

De focus zou bij bewegen dus niet alleen op cardiotraining moeten liggen. Krachttraining speelt ook een belangrijke rol.