AMSTERDAM - Bijna een derde van de Nederlanders vindt dat zijn huisarts telefonisch niet goed bereikbaar is.

Dat stellen onderzoekers van het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg Nivel in Huisarts & Wetenschap, het maandblad van het Nederlands Huisartsen Genootschap.

Patiënten willen graag snel te woord worden gestaan als ze de huisartsenpraktijk bellen. Ze willen binnen een minuut iemand aan de lijn.

Zestig procent krijgt bij de eerste belpoging contact. Volgens de onderzoekers is het belangrijk dat dit percentage omhoog gaat, zodat zorgvragen tijdig en op de juiste plek worden afgehandeld.

Van de mensen die niet meteen iemand aan de lijn krijgen probeert het merendeel het later nog eens, negen procent belt dan de spoedlijn, vier procent belt het alarmnummer 112 en nog eens vier procent wacht tot de huisartsenpost open is.

Twee minuten

In 2008 bepaalde het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport dat huisartsenpraktijken binnen twee minuten de telefoon moeten opnemen. Onderzoek wees toen uit dat het slecht was gesteld met de telefonische bereikbaarheid van huisartsenpraktijken.