DEN HAAG - Stichting Ik Kies Bewust en Albert Heijn hebben overeenstemming bereikt over één landelijk voedselkeuzelogo. Het Keuze Klavertje en het Ik Kies Bewust-logo worden samengevoegd tot een nieuw logo.

Het logo is dinsdag gepresenteerd en aangeboden aan minister Schippers van VWS. Met het nieuwe logo moet het voor mensen makkelijker worden een gezondere keuze te maken.

Ook moet het logo supermarkten, cateraars en producenten stimuleren om hun producten gezonder samen te stellen. Het uitgangspunt blijft hetzelfde: producten met het logo zijn getoetst op de hoeveelheid vetten, zout, suiker, energie en voedingsvezel.

Het groene logo met de tekst ‘gezondere keuze’ staat voor de gezondere keuze binnen een groep van basisproducten. Basisproducten zijn producten die veel nuttige voedingstoffen leveren zoals brood, melk en groente en fruit.

Blauw

Het blauwe logo helpt bij het maken van een bewuste keuze bij producten die niet tot de basisvoeding behoren, zoals soepen en sauzen.

Volgens de Consumentenbond en de Hartstichting is het nieuwe logo onduidelijk voor consumenten. De organisaties vinden het goed dat er gewerkt is aan één gezamenlijk logo en één set criteria, maar de goede kanten van het Klavertje van AH hebben plaats gemaakt voor nieuwe, onduidelijke richtlijnen. Ook betreuren ze het dat er geen onderzoek is gedaan of consumenten het nieuwe logo begrijpen.