AMSTERDAM - Australië gaat logo's en advertenties op pakjes sigaretten verbieden. Ook wordt de accijns op tabak met 25 procent verhoogd. Dat meldt persbureau Bloomberg.

Binnen achttien maanden zullen de wetten worden aangepast, zo maakte de Australische premier Kevin Rudd donderdag bekend. "De sigarettenfabrikanten zullen klagen en zeuren, maar wij, de overheid, laten ons daardoor niet intimideren."

Onder de nieuwe regels mogen er op de pakjes sigaretten alleen nog maar gezondheidswaarschuwingen en basale productinformatie worden gedrukt.

Illegale productie

Imperial Tobacco, met een Australisch marktaandeel van 18 procent, kondigt in een e-mail aan juridische stappen te zullen ondernemen tegen de maatregel. Volgens British American Tobacco, dat een marktaandeel van 46 procent heeft, zal de maatregel vooral de illegale productie van sigaretten in de hand werken.

Jaarlijks sterven er in Australië 15.000 mensen aan de gevolgen van tabakgerelateerde ziekten. Het land heeft na Zweden en de Verenigde Staten relatief de minste rokers.

De Wereldgezondheidsorganisatie is blij met de Australische maatregel: "Dit zet een nieuwe gouden standaard voor de regulering van tabaksproducten. Australië komt in opstand tegen adverteren voor een product dat de helft van de mensen die het gebruiken vermoordt."