AMSTERDAM - Vruchten blijken minder gezond dan gedacht. Vaak wordt vergeten dat fruit net als andere voedingsmiddelen calorieën bevat. Onder meer overgewicht kan daarvan het resultaat zijn.

Fruit is gezond, zit vol vitamines, vezels en anti-oxidanten, maar het bevat ook calorieën. Deze hebben hetzelfde effect als de calorieën in chocolade, namelijk gewichtstoename.

Vruchten zitten vol met fructose, een natuurlijke zoetstof. Wanneer suiker in het lichaam wordt opgenomen, produceren de hormonen insuline, dat voor een vol gevoel zorgt. Fructose doet dat niet, zodat fruit bovendien niet vult.

"Daarnaast kan fructose het niveau van triglyceriden verhogen, een bepaald type vet in het bloed dat veel voorkomt bij hart- en vaatziekten", vertelt dokter Carel le Roux.

Tanden 

Een ander nadeel van de suikers in fruit is dat deze het tandglazuur aantasten. Fruitsap en smoothies zijn grote boosdoeners, omdat er nog meer suikers vrijkomen bij het maken van sap, aldus de Daily Mail woensdag.

Gedroogd fruit verzorgt het grootste gevaar voor de tanden. Gedroogd fruit is erg zoet en plakkerig, waardoor kleine stukjes aan de tanden kunnen blijven plakken en zo cariës veroorzaken.

Richtlijn

Het is nog onduidelijk hoeveel fruit, teveel is. Voor zout en vet is er een dagelijks toegestane hoeveelheid. Deze is er nog niet voor fructose. Een onderzoek op de Colorado universiteit geeft een mogelijke richtlijn aan.

74 gram fructose per dag verhoogt het risico op gezondheidsproblemen met 87 procent. Dit staat gelijk aan tien appels of 30 sinaasappels per dag.

"Mensen met overgewicht kunnen het beste hun fruitporties beperken tot één maal per dag", adviseert Le Roux. "In combinatie met vier porties groente krijgt het lichaam voldoende anti-oxidanten, maar houdt u de fructose en calorie gehaltes laag."