DEN HAAG - Vanaf vandaag kunnen consumenten huidklachten en andere overgevoeligheidsreacties na het gebruik van cosmetica melden op www.cosmeticaklachten.nl. Het RIVM lanceert dit online meldpunt in opdracht van de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA).

Op dit moment is niet duidelijk hoeveel mensen huidklachten of overgevoeligheidsreacties krijgen na het gebruik van cosmetica. Omdat de klachten meestal vanzelf weer verdwijnen, is een bezoek aan een arts of dermatoloog niet altijd nodig.

Het is belangrijk dat alle klachten centraal via de website gemeld worden, ook de klachten die vanzelf weer verdwijnen. Met behulp van het vragenformulier wordt informatie ingewonnen over de klacht en het product, waardoor meer inzicht ontstaat over alle huidklachten die mogelijk door cosmetica veroorzaakt worden.

Onder cosmetica vallen alle producten die gebruikt worden voor de persoonlijke verzorging. Een breed scala aan producten wordt tot cosmetica gerekend, zoals bad- en doucheproducten, deodorants, geuren, haarverzorging, huidverzorging, make-up, mondverzorging, scheerproducten, zeep en zonnebrandmiddelen.

3-jarig onderzoek

Het online meldpunt www.cosmeticaklachten.nl maakt deel uit van een 3-jarig onderzoek. Dit onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met aangesloten dermatologen, huisartsen en de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV).