UTRECHT - "Kinderen doen niet wat je zegt, ze doen wat jij doet", aldus promovendus Jocelyne Posthumus van het UMC Utrecht. Zij deed onderzoek naar een cursus waarbij ouders hun gedrag in de omgang met hun kind leren veranderen.

Eerder internationaal onderzoek toonde al aan dat de oudercursus 'Incredible Years' effect heeft op het gedrag van kinderen met ernstige gedragsproblemen. Posthumus onderzocht of ook kinderen met milde gedragsproblemen geholpen kunnen worden.

Hiervoor vond ze 144 kinderen met hun ouders bereid om mee te werken. Een deel hiervan kreeg cursus, anderen kwamen in een controlegroep. Posthumus en haar collega's analyseerden de wisselwerking tussen kind en ouders voorafgaand aan de cursus, er direct na, en twee jaar later.

Grenzen stellen
De cursus bestaat uit achttien sessies. De ouders leren daarin hoe hun manier van opvoeden het gedrag van het kind beïnvloedt. Ze leren grenzen te stellen en opdrachten geven, maar ook om hun kind te prijzen en minder kritiek te geven.

Twee jaar na het volgen van de cursus blijkt uit deze gedragsobservatie dat het gedrag van het kind verbeterd is. Ook de opvoedvaardigheden van de ouders verbeteren door de cursus: ouders hebben meer 'grip' op het gedrag van hun kind. Bovendien hebben de kinderen die bij aanvang van de cursus de meeste gedragsproblemen vertoonden, het meeste baat bij de cursus.

Vroeg ingrijpen
Daarnaast berekende Posthumus dat het goedkoper is om ouders een oudercursus aan te bieden als hun kind relatief jong is, dan om ouders zelf hulp te laten zoeken. Kinderen die op jonge leeftijd gedragsproblemen vertonen hebben een grotere kans om later in een depressie te raken, delinquent gedrag te vertonen of te maken te krijgen met verslaving, werkloosheid of relatieproblemen.