ARNHEM - De groei van de hardloopsport in Nederland zet door. De Nederlandse loopevenementen vormen daarin een belangrijke schakel.

De waardering van de deelnemers voor die evenementen is ongekend hoog, blijkt uit een woensdag op Olympisch Trainings Centrum Papendal door wetenschappers Maarten van Bottenburg en Paul Hover gepresenteerd onderzoek.

Dat deden zij in opdracht van het Platform Loopsportevenementen.

Daarin zijn de Atletiekunie en tien grote loopevenementen in Nederland vertegenwoordigd. Het Mulier Instituut en de Universiteit van Utrecht deden onderzoek naar de succesfactoren van de loopevenementen op grond van motivatie, beleving en waardering onder de deelnemers.

Onderzoek

Aan het onderzoek werkten 54.778 lopers mee, die de Nederlandse loopevenementen een gemiddeld waarderingscijfer van 8,4 toekenden.

'Evenementlopers' keren - op basis van sfeer en entourage - ook vaak terug. Minst gewaardeerde aspecten zijn de sanitaire voorzieningen (toiletten, douches) en de drukte op het parkoers.

De onderzoekers constateren dat de tweede loopgolf - begonnen eind jaren negentig - vandaag de dag nog steeds doorzet. In 2007 deed 18 procent van de Nederlandse bevolking van 6 jaar en ouder aan hardlopen, trimmen of joggen.

Evenementloper

De 'evenementloper' speelt daarin een belangrijke rol. Van die groep is bijna zes op de tien een autochtone man of vrouw in de leeftijd van 30 tot 55 jaar.

Uit het onderzoek blijkt verder dat de helft van die hardlopers doorgaans alleen traint, bijna een vijfde deel uitmaakt van een informeel trainingsgroepje en slechts een kwart lid is van een atletiekvereniging.

Ruim een derde van de evenementlopers is wel geïnteresseerd in een lidmaatschap van een atletiekclub, waarbij individuele begeleiding door professionals de meest gevraagde dienst is. Volgens de onderzoekers ligt daar ook de uitdaging voor de Atletiekunie.

Lastig

De ervaring leert immers dat evenementlopers een lastig te binden groep is, ook omdat andere aanbieders inspelen op de behoeften en wensen van hardlopers. De versterking van de positie van de Atletiekunie moet daarom ook komen door nog beter samen te werken met de organisatoren van loopevenementen en innovatieve concepten op loopgebied op de markt te brengen.