GRONINGEN - Dagelijks komen we in aanraking met gezondheidsboodschappen. Maar nemen we deze waarschuwingen ook daadwerkelijk ter harte? Ja, ontdekte Suzanne Pieters. Al gaat dit alleen op voor mensen met een positief zelfbeeld.

Volgens Pietersma zijn gezondheidsboodschappen eenvoudig te manipuleren. Ze promoveert 10 september aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Uit het onderzoek van Pietersma blijkt dat mensen die gezondheid het allerbelangrijkste in hun leven vinden, de gezondheidsboodschap zonder meer accepteren. Mensen die gezondheid wel belangrijk vinden, maar niet het allerbelangrijkste, zijn daarentegen sterk geneigd om een gezondheidsboodschap actief te negeren en dus niet te accepteren.

Eetgedrag

Mensen willen zich goed voelen over zichzelf. Als dat niet het geval is en ze zich bijvoorbeeld schuldig voelen over hun ongezonde eetgedrag, luisteren ze niet naar boodschappen die hen daarop aanspreken.

"Ze willen het simpelweg niet horen", merkte Pietersma. "Ze kijken of luisteren misschien wel naar de boodschap, maar hij komt niet binnen. Wat ook gebeurt is dat ze de boodschap onderuit halen door argumenten te bedenken waarom hij niet voor hen geldt."

Een manier om die mensen toch te laten luisteren is zelfbevestiging. De kern van zelfbevestiging is mensen kort voor de boodschap te laten denken aan iets dat ze juist wél goed doen. "Maar dan vooral iets dat niets te maken heeft met gezondheid", voegt Pietersma nog toe.

"Laat iemand beseffen dat hij heel sociaal of behulpzaam is. Of bijzonder bedreven in zijn werk. Daardoor krijgt het zelfbeeld een boost, waardoor de boodschap wel geaccepteerd wordt. En, belangrijker nog, ook tot daadwerkelijke gedragsverandering leidt."