'Alcohol doodt een op tien Europeanen'

MAASTRICHT - Een op de tien sterfgevallen in Europa heeft te maken met alcoholgebruik. Wereldwijd sterft 4 tot 6 procent van de bevolking door het gebruik van drank.

Om de kwalijke gevolgen van alcoholmisbruik terug te dringen, zijn een verbod op alcoholreclame en het beperken van alcoholverkoop het meest effectief.

Dat staat in het toonaangevende medische vakblad The Lancet deze week. In dit nummer publiceert onder anderen onderzoeker Peter Anderson van de Universiteit Maastricht zijn bevindingen. Anderson is tevens consultant van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO.

Kosten

Hij onderzocht in het bijzonder welke anti-alcoholmaatregelen het meeste opleveren in relatie tot de kosten.

Anderson noemt ziekte, voortijdig sterven en misdaad als ernstigste gevolgen van alcoholgebruik. Hij concludeert dat voorlichting alleen niet voldoende is om het drankgebruik onder jongeren af te remmen, laat staan terug te dringen.

Minimumleeftijd

Anderson bepleit dan ook net als recent anderen deden, om de minimumleeftijd voor het kopen van alcohol in elk geval te verhogen naar 18 jaar.

Andere aanbevelingen zijn het invoeren van een belastingtarief op drank, dat gelijk oploopt met het percentage alcohol en een strengere wetgeving op drankrijden.

Maar een algeheel verbod op reclame voor drank werkt volgens de Maastrichtse deskundige het best, afgezet tegen de kosten van alcholpreventie.

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie