OOSTERBEEK - Hardlopen neemt in populariteit toe. Dit blijkt uit een enquête van marktonderzoeksbureau WPG Research onder ruim 700 deelnemers van een hardloopevenement.

De meerderheid van de recreatieve hardlopers (51 procent) loopt frequenter in vergelijking met 3 jaar geleden. De trainingsintensiteit is toegenomen naar een weekgemiddelde van 2 à 3 keer.

Uit het onderzoek blijkt dat fysiek gezond blijven en conditieopbouw de belangrijkste motivatoren zijn om de frequentie van het aantal keren hardlopen per week te verhogen.

Andere redenen om meer te gaan hardlopen, zijn: geestelijk gezond blijven (68 procent), uitlaatklep (66 proecent) en deelname aan een hardloopwedstrijd (41 procent).

Sociale happening
Hardlopen is veel meer een sociale happening aan het worden. Waar voorheen nog veel individueel werd getraind, geeft 59 procent van de respondenten aan momenteel samen te lopen, zoals bij atletiekvereniging, in een loopgroepje of met vrienden, kennis, collega's en/ of familie.