Scholieren zullen eerder voor een gezond tussendoortje kiezen als snoep- en frisdrankautomaten gezonde producten met weinig calorieën aanbieden. Dit blijkt uit onderzoek van TNO, NIGZ en het Voedingscentrum op bijna dertig middelbare scholen.

Het goedkoper maken van calorie-arme snacks en light frisdrank of labelen als gezond product voegt daar weinig aan toe.

Uit het onderzoek blijkt dat bijna één op de vijf jongeren tussen de 12 en 15 jaar te dik is. Dit aantal stijgt nog. De onderzoekers onderzochten op dertien middelbare scholen wat er nodig is om scholieren te laten kiezen voor een gezond tussendoortje.

Op deze scholen werd het assortiment van de snoep- en frisdrankautomaten uitgebreid met suiker- en vetarme producten. In een volgende fase zijn de snacks en frisdranken voorzien van labels met informatie over calorieën en als laatste zijn de gezonde snacks en drank goedkoper gemaakt. Bij de overige zestien scholen veranderde niets.

Het meeste effect bleek het uitbreiden van het assortiment te hebben. TNO, NIGZ en het Voedingscentrum roepen dan ook de voedingsmiddelenindustrie op door te gaan met de verdere ontwikkeling van nieuwe laag-caloriehoudende producten en het aanpassen van de portiegrootten.