Een koolhydraatarm dieet werkt effectiever dan een dieet met beperking van calorieën. Dat blijkt uit een recente studie.

Onderzoekers hebben ontdekt dat mensen met overgewicht meer afvallen door een koolhydraatarm dieet te volgen dan met een dieet waarbij je de calorie-inname beperkt. Een mediterraans dieet met veel groenten, vezels, wit vlees en vis is even effectief als het Atkins-dieet (koolhydraatarm).

Drie groepen
Voor het onderzoek werden 322 vrijwilligers opgedeeld in drie groepen. De ene groep volgde een dieet met beperking van calorieën. De andere groep volgde een mediterraans dieet en de laatste groep volgde een koolhydraatarm dieet, waarbij ze zoveel calorieën mochten eten als ze wilden.

De eerste groep viel gemiddeld 2,3 kilo af in twee jaar tijd. De mensen die het mediterraanse dieet volgden, vielen gemiddeld 4,5 kilo af en de laatste groep viel gemiddeld 5 kilo af. 85 procent van de deelnemers aan het onderzoek waren mannen. De resultaten van het onderzoek zouden verschillend kunnen zijn voor vrouwen.

Atkins-dieet
Het Atkins-dieet bevat zeer weinig koolhydraten (suikers en zetmeel) en veel vet en eiwit. Het dieet is zeer omstreden. Artsen en voedingsdeskundigen waarschuwen voor de gevolgen van een dieet met relatief veel vet en weinig koolhydraten.