Een bepaalde kern in de hersenen wordt geactiveerd bij avontuurlijk gedrag. Onderzoekers van University College London vonden deze kern op hersenscans van vrijwilligers. Zo'n kern zou voordeel opleveren in de evolutie.

Proefpersonen moesten kiezen uit plaatjes, waar ze beloningen mee konden verdienen. Na een poos oefenen, kregen ze ook nieuwe plaatjes aangeboden met onbekende beloningen. Op het moment dat ze konden kiezen uit iets nieuws en iets ouds, waren ze vaker geneigd om de gok te wagen en de nieuwe optie te kiezen.

Door middel van functionele MRI-scans konden de Londense wetenschappers zien welk deel van de hersenen de proefpersonen op dat moment gebruiken. Het blijkt een kern in het meer primitieve deel van de hersenen: de nuccleus accumbens.

Dit betekent dat dieren waarschijnlijk ook dit proces kennen, omdat zij dit hersendeel ook hebben. Zij zijn immers ook vaak geneigd om nieuwe dingen te proberen en nieuwe gebieden te onderzoeken.

Nieuwe keuzes voelen goed
Bij het kiezen van nieuwe dingen komt dopamine vrij, waardoor nieuwe keuzes goed voelen. Fabrikanten maken hier slim gebruik van door hun producten in een nieuw jasje te steken. Je zult dan geneigd zijn om je vertrouwde merk te laten staan, om een gokje te wagen met het vernieuwde product.