SCHEVENINGEN - Met een speciale peuterdansles en een optreden van Dirk Scheele is dinsdag in Scheveningen de HOPLA!-campagne begonnen. Meer bewegen, minder eten en bewust opvoeden staan daarbij centraal.

Vierhonderd peuters dansten samen met hun ouders in de buitenlucht.

"Het was gelukkig droog. Bij de muziek van Dirk Scheele gingen de kleintjes automatisch al bewegen en de ouders deden ook goed mee", liet een woordvoerster van de gemeente dinsdag weten.

Voldoende bewegen

De campagne duurt drie maanden en stimuleert ouders en kinderen van 0 tot 6 jaar gezond te eten en voldoende te bewegen.

Was voorheen de aandacht vooral gericht op Haagse wijken, dit keer staat Scheveningen centraal.

"De Scheveningse wijk Duindorp heeft het hoogste percentage overgewicht dus daarom vonden we het belangrijk om hier te laten zien hoe je gezonder kan eten en meer kan bewegen", aldus de zegsvrouw.

Boekje

Alle kinderen in het actiegebied van Scheveningen krijgen een HOPLA!-boekje waarmee ze tot en met juni kunnen meedoen aan gratis activiteiten in de wijk, zoals spelochtenden -of middagen en dans- en beweeglessen.

Actieprogramma

De campagne is een onderdeel van het Haagse actieprogramma Gezond Gewicht.

"Er zijn voor alle leeftijdscategorieën dit soort projecten. We willen overgewicht voorkomen. Maar ook op tijd signaleren en begeleiden", liet de woordvoerster weten.