Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Maandag 27 maart 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Dit zijn je rechten als je slachtoffer bent van bankfraude

Door Marloe van der Schrier

05 feb 2023 om 12:12Update: 2 maanden geleden
nujij comment129 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
ING maakte deze week bekend de standaard daglimiet te verlagen. Kon je eerst via de app standaard 5.000 euro per dag overmaken, nu wordt dat 2.000 euro. Hiermee wil ING klanten beschermen tegen fraude. Wat zijn eigenlijk je rechten als je slachtoffer bent van bankfraude?

"Wij willen onze klanten bewust maken van de mogelijkheden om zichzelf te beschermen tegen fraude. Een van de mogelijkheden is het instellen van een zo laag mogelijke daglimiet", verklaarde Adine Wempe, directeur Fraude bij ING. De wijziging gaat op 8 februari in.

Naast een daglimiet, hanteren veel banken een wachttijd na het verhogen van de limiet om klanten te beschermen. Wil je een grote rekening betalen en verhoog je je daglimiet naar, bijvoorbeeld, 10.000 euro, dan kun je vaak pas een aantal uren ná het verhogen van de limiet een overboeking doen. Ook dit heeft als doel om oplichting te voorkomen.

  • ING zet de daglimiet in de app flink lager
    Zie ookING zet de daglimiet in de app flink lager

Limieten en wachttijden grote banken

  • ABN AMRO: Hanteert geen wachttijd en heeft - zonder e-dentifier - een maximale daglimiet van 5.000 euro in de app. Met e-dentifier kan je tot 250.000 euro overmaken. De daglimiet kun je zelf instellen.
  • ING: Vanaf 8 februari staat de daglimiet standaard in de app op 2000 euro ingesteld. Er wordt een wachttijd van vier uur gehanteerd als je deze wil verhogen.
  • Rabobank: Dit voorjaar - maart of april - verlaagt de bank de standaard daglimiet voor overboekingen naar 5.000 euro. Zonder Rabo Scanner staat de daglimiet voor onbekende rekeningen standaard op 250 euro ingesteld, 2000 euro bij een bekende rekening.
  • SNS Bank: De daglimiet is afhankelijk van de manier van inloggen. Via de app gaat het om een standaard daglimiet van 1.000 euro. Ook hier geldt een wachttijd van vier uur als je de limiet (tijdelijk) wil verhogen.

Klanten willen veiligheid boven gemak

"We zijn blij met de actie van ING", zegt Joyce Donat van de Consumentenbond. "Want het helpt. Als je slachtoffer wordt van deze vorm van fraude, dan is de schade minder groot. Het geeft natuurlijk wel enig ongemak voor een consument dat je niet direct een groot bedrag kunt maken als dat nodig is, maar veiligheid gaat boven gemak."

Begin vorig jaar riep de Consumentenbond banken op om klanten beter te beschermen tegen bankfraude. Uit een enquête bleek toen dat 89 procent van de ondervraagden vond dat banken het overboeken van grote bedragen naar onbekende rekeningen moeilijker moesten maken.

"Bij helpdeskfraude, ook wel spoofing genoemd, zijn slachtoffers ervan overtuigd dat ze met de bank te maken hebben", zegt Donat. Het lijkt namelijk of je gebeld wordt door een nummer van de bank en zij vragen je vervolgens om geld over te maken. "Het gaat heel geraffineerd. Het zijn niet alleen ouderen. Integendeel, durf ik zelfs te zeggen. Juist ook veel jongeren. Die zijn super digitaal en daardoor misschien onoplettender."

Heb je recht op vergoeding bij spoofing?

Fraude waar je als klant niets aan kunt doen, wordt sowieso vergoed. Als je zelf het geld overmaakt, hangt het af van de situatie en of er sprake is van nalatigheid. Bij zogenaamde helpdeskfraude of spoofing - die ING met de nieuwe maatregel wil voorkomen - krijg je vaak wel geld terug.

Grote banken besloten om deze vorm van oplichting te vergoeden uit coulance. Dit is omdat er volgens banken misbruik wordt gemaakt van het vertrouwen dat klanten in hun bank hebben. Wel zijn er voorwaarden: als je medeplichtig bent, eerder een vergoeding hebt gehad of niet meewerkt aan het onderzoek, krijg je geen vergoeding. In 2021 werd in 92 procent van de gevallen geld vergoed, meldde de Nederlandse Vereniging van Banken.

De coulanceregeling geldt alleen voor de helpdeskfraude waarbij iemand zich voordoet als een bankmedewerker. Voor bijvoorbeeld WhatsApp-fraude - waarbij je ook zelf geld overmaakt - gaat de regeling niet op. Wel is er een procedure waarmee je via de bank geld terug kunt vorderen bij de fraudeur.

  • Geld terugkrijgen na WhatsApp-fraude? Zo pak je dat aan
    Zie ookGeld terugkrijgen na WhatsApp-fraude? Zo pak je dat aan

Aangifte en melding bij de bank

Als je slachtoffer bent van spoofing, dien je je te melden bij je bank om in aanmerking te komen voor een vergoeding. Ook dien je aangifte te doen bij de politie.

En is het verstandig om je limiet zo laag mogelijk te zetten? Donat: "Je moet zelf weten wat je doet met je limiet. Als jij vaak grotere bedragen overmaakt, kan het onhandig zijn. Wees er in ieder geval alert op dat die limiet er is en dat je deze zelf kunt verlagen." Bij veel banken is het ook mogelijk om hem slechts tijdelijk te verhogen voor een enkele hogere overboeking.

Hoe voorkom je spoofing?

  • Je bank zal je nooit aan de telefoon vragen om een overboeking te doen. Ook vragen ze niet naar pincodes, inlogcodes of saldo's.
  • Een bank stuurt nooit een medewerker bij je thuis langs om een bankpas of pincode op te halen.
  • Ook zal een bankmedewerker nooit van je vragen om bepaalde programma's te installeren zodat ze 'mee kunnen kijken'.
Deze inhoud kan helaas niet worden getoondWij hebben geen toestemming voor de benodigde cookies. Aanvaard de cookies om deze inhoud te bekijken.
Beeld: Getty Images
nujij comment129 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

INGGeldEconomie


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment129 reacties

Net binnen

  • 09:29
    VideoIsraëlische politie zet waterkanon in bij massale betogingen
  • 09:20
    Failliet modemerk Scotch & Soda maakt doorstart onder nieuwe eigenaar
  • 09:06
    Korte samenwerking tussen Haase en Middelkoop eindigt in tweede ronde Miami
  • 09:00
    First Citizens Bank koopt failliete Silicon Valley Bank

Meest gelezen

  • 1
    Vier Nederlanders omgekomen bij ongeluk met Porsches vlak over Duitse grens
  • 2
    Israëlische premier Netanyahu ontslaat minister, onrust in Jeruzalem
  • 3
    Einde van talkshow HLF8 heeft een bittere nasmaak voor Johnny de Mol
  • 4
    Gordon trouwt in najaar met nieuwe vriend Gavin Rozario: 'Zo lang op gewacht'
  • 5
    Werknemers eisen meer vrijheid en willen betere balans tussen werk en privé


Nieuwsvideo's

  • Russen investeren in Oekraïense mijnen: wat betekent dit voor de oorlog?
    Russen investeren in Oekraïense mijnen: wat betekent dit voor de oorlog?
  • Ravage na dodelijk ongeluk met vier Nederlanders in Duitsland
    Ravage na dodelijk ongeluk met vier Nederlanders in Duitsland
  • Israëlische demonstranten blokkeren grootste snelweg Tel Aviv
    Israëlische demonstranten blokkeren grootste snelweg Tel Aviv
  • Dit is het moment dat Theo Maassen een peuter de zaal uitzet
    Dit is het moment dat Theo Maassen een peuter de zaal uitzet

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden