Sepa Green Energy raakte vandaag zijn vergunning om energie te leveren kwijt. Het bedrijf kan namelijk niet meer aan de door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) opgestelde leveringsvoorwaarden voldoen. De energieleverancier had 20.000 klanten die nu automatisch worden overgezet naar een andere leverancier. Hoe werkt dat?

De energieprijzen stijgen flink. Niet alleen hier, maar ook in landen om ons heen. In het Verenigd Koninkrijk konden enkele leveranciers de hogere prijzen niet ophoesten en gingen al meerdere partijen failliet. In Nederland was Welkom Energie het eerste slachtoffer van de hoge energieprijzen, daarna volgden Enstroga, Allure Energie en Anode Energie. Sepa Green Energy is de vijfde op rij.

Maar wat gebeurt er als je klant bent bij zo'n bedrijf? Een eerste geruststelling: de kachel blijft warm en de lampen blijven aan als jouw energieleverancier failliet gaat. "We hebben het in Nederland zo geregeld dat consumenten ervan uit kunnen gaan dat ze altijd gas of elektriciteit krijgen", vertelt een woordvoerder van de ACM. Deze waakhond houdt toezicht op de energiebedrijven die aan consumenten leveren.

"Bedrijven moeten een vergunning hebben en voordat ze die krijgen, kijken wij of ze leveringszekerheid kunnen bieden en ook financieel in de positie zijn om dat te blijven doen."

Leveranciers moeten een maand eerder inzicht bieden

Daarnaast controleert de ACM één keer per jaar of de leveranciers die zekerheid nog steeds kunnen bieden. Normaal gesproken doet de toezichthouder dat op 1 november, maar dit jaar moesten leveranciers vanwege de hogere gasprijzen al een maand eerder kunnen aantonen dat ze die leveringszekerheid kunnen bieden.

"Bij twijfels stellen we een bedrijf vragen en nemen we maatregelen. In het uiterste geval kunnen we de vergunning intrekken en kunnen ze niet meer leveren aan consumenten", aldus de ACM-woordvoerder.

Dat laatste is wat nu gebeurd is bij Welkom Energie. Consumenten gaan in zo'n geval automatisch over naar een andere leverancier. De nieuwe leverancier neemt contact met je op over het nieuwe contract en de voorwaarden en vervolgens kun je, na een overgangsperiode van maximaal 21 dagen, zelf bepalen of je blijft of overstapt. In dat laatste geval geldt een opzegtermijn van 30 dagen, aldus de ACM.

Wel is de kans groot dat de prijzen bij een nieuwe leverancier hoger zijn dan je gewend was, zeker als je een langdurig contract had. Dat komt doordat de prijzen nu een stuk hoger zijn dan een jaar eerder, toen ze juist heel laag waren, zo becijferde vergelijkingssite Independer.

Achteraan de rij van schuldeisers

Kunnen consumenten iets doen voor het geval dat? Nee, vrij weinig. Waar je wel naar kunt kijken, is het voorschot dat je aan de energiemaatschappij betaalt. Veel mensen betalen een hoog voorschot, weet Consumentenbond-woordvoerder Gerard Spierenburg.

Het gaat om een vast bedrag dat vaak hoger is dan de daadwerkelijke kosten. Aan het einde van een contractjaar wordt dat teveel dan terugbetaald. "Maar dat ben je vaak kwijt als een bedrijf failliet gaat. Consumenten staan meestal achteraan de rij van schuldeisers." Vaak kun je dat voorschot aanpassen als het te hoog is. De Consumentenbond adviseert wel om goed te kijken naar het daadwerkelijke gebruik, zodat je niet achteraf hoeft bij te betalen.

Als je via automatische incasso betaalt, is het altijd mogelijk om een afschrijving te storneren. Wel moet je altijd betalen voor wat je hebt verbruikt. Daardoor is het mogelijk dat je een betalingsachterstand oploopt, aldus een woordvoerder van ACM. "Je weet pas na de afrekening wat je daadwerkelijke gebruik is." Als je wil weten of het in jouw persoonlijke situatie verstandig is om te storneren, verwijst ACM door naar het Juridisch Loket.

Denk na over de lengte van je nieuwe contract

Rond het afsluiten van een nieuw contract schetst de Consumentenbond vanwege de onzekere markt drie verschillende scenario's. Je kunt kiezen voor een eenjarig contract in de hoop dat de prijzen weer zakken. Een andere optie is een meerjarig contract; dat is nu voordeliger, maar wellicht volgend jaar niet.

Of je kiest voor variabele tarieven bij een andere leverancier. Dat biedt volgens de Consumentenbond flexibiliteit, maar is alleen verstandig als je de markt zelf goed in de gaten houdt.

Dit is een op 9 december geüpdatete versie van een artikel dat eerder verscheen.

Hierdoor stijgt de energierekening voor veel huishoudens
154
Hierdoor stijgt de energierekening voor veel huishoudens