Wat gebeurt er als je klant bent bij een energieleverancier die failliet is gegaan?
In Nederland was vorig jaar Welkom Energie het eerste slachtoffer van de hoge energieprijzen, daarna volgden Enstroga, Allure Energie, Anode Energie en Sepa Green Energy. En nu dreigt er dus weer een leverancier om te vallen.
Maar wat gebeurt er als je klant bent bij zo'n bedrijf? Een eerste geruststelling: de kachel blijft warm en de lampen blijven aan als jouw energieleverancier failliet gaat. "We hebben het in Nederland zo geregeld dat consumenten ervan uit kunnen gaan dat ze altijd gas of elektriciteit krijgen", vertelt een woordvoerder van de ACM. Deze waakhond houdt toezicht op de energiebedrijven die aan consumenten leveren.
"Bedrijven moeten een vergunning hebben en voordat ze die krijgen, kijken wij of ze leveringszekerheid kunnen bieden en ook financieel in de positie zijn om dat te blijven doen."
Leveranciers moeten een maand eerder inzicht bieden
Daarnaast controleert de ACM of de leveranciers die zekerheid nog steeds kunnen bieden. Voorheen deed de toezichthouder dat één keer per jaar, maar nu doen ze dat vaker. "Bij twijfels stellen we een bedrijf vragen en nemen we maatregelen. In het uiterste geval kunnen we de vergunning intrekken en kunnen ze niet meer leveren aan consumenten", aldus de ACM-woordvoerder.
Consumenten gaan bij een faillissement automatisch over naar een andere leverancier. De nieuwe leverancier neemt contact met je op over het nieuwe contract en de voorwaarden en vervolgens kun je, na een overgangsperiode van maximaal 21 dagen, zelf bepalen of je blijft of overstapt. In dat laatste geval geldt een opzegtermijn van 30 dagen, aldus de ACM.
Wel is de kans groot dat de prijzen bij een nieuwe leverancier hoger zijn dan je gewend was, zeker als je een langdurig contract had. Dat komt doordat de prijzen nu een stuk hoger zijn dan een jaar eerder, toen ze juist heel laag waren, zo becijferde vergelijkingssite Independer.
Achteraan de rij van schuldeisers
Kunnen consumenten iets doen voor het geval dat? Nee, vrij weinig. Waar je wel naar kunt kijken, is het voorschot dat je aan de energiemaatschappij betaalt. Veel mensen betalen een hoog voorschot, weet Consumentenbond-woordvoerder Gerard Spierenburg.
Het gaat om een vast bedrag dat vaak hoger is dan de daadwerkelijke kosten. Aan het einde van een contractjaar wordt dat teveel dan terugbetaald. "Maar dat ben je vaak kwijt als een bedrijf failliet gaat. Consumenten staan meestal achteraan de rij van schuldeisers." Vaak kun je dat voorschot aanpassen als het te hoog is. De Consumentenbond adviseert wel om goed te kijken naar het daadwerkelijke gebruik, zodat je niet achteraf hoeft bij te betalen.
Als je via automatische incasso betaalt, is het altijd mogelijk om een afschrijving te storneren. Wel moet je altijd betalen voor wat je hebt verbruikt. Daardoor is het mogelijk dat je een betalingsachterstand oploopt, aldus een woordvoerder van ACM. "Je weet pas na de afrekening wat je daadwerkelijke gebruik is." Als je wil weten of het in jouw persoonlijke situatie verstandig is om te storneren, verwijst ACM door naar het Juridisch Loket.
Dit artikel is op 24 augustus 2022 aangepast aan de actualiteit.
