Incassobureau Hendriks Incasso heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) beloofd om de "agressieve werkwijze" aan te passen, meldt de toezichthouder maandag.

De ACM ontving klachten over de werkwijze van het incassobureau. Het bedrijf hanteerde zeer korte betalingstermijnen en gaf consumenten een verkeerde voorstelling van de gevolgen als ze een betaling niet op tijd zouden doen. Zo dreigde het bedrijf onterecht met hoge gerechtelijke kosten.

Hendriks Incasso heeft nu de werkwijze en de eigen gedragscode aangepast. Het bedrijf hanteert per direct een betalingstermijn van vijf dagen en stelt geen agressieve communicatie meer in te zetten om consumenten onder druk te zetten.

In februari waarschuwde de toezichthouder al voor de agressieve praktijken van incassobureaus. Hierbij werd Henriks Incasso niet genoemd, maar werden wel vergelijkbare werkwijzen omschreven. Incassobureau Credit Invest werd beboet, omdat het bedrijf zich niet aan de met de ACM gemaakte afspraken hield.