Klanten van banken zijn ontevreden over de telkens stijgende kosten van betaalpakketten van banken, maar stappen toch vrijwel niet over, zo blijkt maandag uit onderzoek van de Consumentenbond.

Consumenten vinden dat de hoger wordende kosten niet in verhouding staan tot de teruglopende dienstverlening. Ook hebben ze vaak moeite met de lage spaarrente en het bonusbeleid van hun bank.

De afgelopen maanden zijn de vaste kosten voor betaalpakketten bij ASN Bank en SNS met 10 procent gestegen. Triodos verhoogde de tarieven met 20 procent. Ook betalen de klanten van Triodos inmiddels het dubbele als zij maandelijks papieren afschriften willen ontvangen.

ABN AMRO heeft de kosten voor onder andere papieren afschriften en verzendenveloppen verhoogd, terwijl Rabobank de tarieven voor betaalpakketten, papieren afschriften en overschrijven met een formulier per 1 april opschroeft.

Ondanks die onvrede blijven verreweg de meeste klanten hun bank trouw. De afgelopen twee jaar stapte slechts 4 procent van de ondervraagden over. Consumenten wisselen niet van bank, omdat zij denken dat "alle banken hetzelfde zijn".

Als mensen toch van bank wisselen, kiezen zij meestal voor Triodos Bank, ASN Bank of SNS. Als reden wordt vaak genoemd dat zij niet blij zijn met het bonus- en investeringsbeleid van de oude bank.