Geld terugvragen bij een geannuleerde vlucht; wie dat laat liggen, is een dief van z'n portemonnee. Maar je kunt vaker geld terugclaimen. Voor die plakjes ham die helemaal niet biologisch waren, een woekerpolis, een sjoemeldieselauto of een te dure televisie van twintig jaar oud bijvoorbeeld.

Als consument zonder juridische en fiscale kennis weet je niet goed wat je rechten zijn. Dus zijn er claimbureaus die klachten verzamelen, grote organisaties aanklagen en zo schadevergoedingen lospeuteren. Op basis van no cure, no pay - en bij succes in ruil voor een percentage van de compensatie die door eindeloos procederen wordt verkregen.

Als consument stap je niet zomaar naar de rechter, zegt Martijn Witvliet van het Europees Consumenten Centrum (ECC). "Vaak is het geleden verlies van consumenten niet zó groot dat het een individuele gang naar de rechter waard is. Maar als er een grote groep is die samen een massaclaim indient, is het makkelijker om ook aan te sluiten."

“Samen een massaclaim indienen geeft meer kans op succes”
Martijn Witvliet

ConsumentenClaim is zo'n bureau. Bedrijven die niet doen wat ze beloven, zich niet aan Europese regelgeving houden of bewust verkeerde informatie aan consumenten geven verdienen het om te worden aangepakt, zegt Stef Smit van ConsumentenClaim. "Veel mensen weten het niet, maar procederen tegen je verzekeraar die je een woekerpolis heeft aangesmeerd kan zo tienduizenden euro's opleveren."

'Albert Heijn heeft klanten misleid'

Het juridisch kantoor ConsumentenClaim heeft tientallen juristen in dienst die zich dagelijks bezighouden met het aanpakken van banken, verzekeraars, leveranciers en fabrikanten. Jaarlijks doen ze er een maatschappelijke claim bij, waarbij iedereen gratis wordt geholpen.

“Mensen realiseren het zich niet, maar een claim kan tienduizenden euro's opleveren”
Stef Smit

Smit: "Onlangs werkten we aan de hamclaim. De toeleverancier van Albert Heijn had de niet-biologische ham opnieuw bestickerd tot biologische ham. Het ging om ruim 100.000 pakjes, en omdat zij werken met bonuskaarten was het gemakkelijk te controleren wie de verkeerde ham had gekocht."

"Albert Heijn wilde dat verder niet uitzoeken en heeft toen iedereen die meedeed aan de claim een waardebon van 20 euro gegeven. Klanten waren misleid en konden de aankopen ontbinden op basis van dwaling."

Waar kun je geld voor terugvragen? Deze claims lopen nu:

  • Btw-claimzorg: Patiënten hebben onterecht lange tijd btw betaald over hun niet-reguliere zorg, vertelt Smit. Honderdduizenden patiënten betaalden 21 procent te veel voor hun acupunctuurbehandeling, homeopathie en chiropraxie. In totaal gaat het om 200 miljoen euro aan btw die tussen 2013 en 2016 door zorgverleners verplicht moest worden afgedragen. De btw-heffing is in strijd met Europese regelgeving, maar nog steeds hebben patiënten hun geld niet.
     
  • Woekerpolissen: Allianz, Achmea, ASR en Nationale Nederlanden verkochten vanaf 1993 zeven miljoen beleggingsverzekeringen met een totale waarde van 100 miljard euro. De kosten van die verzekeringen zijn achteraf te hoog bevonden en klanten kregen niet het beloofde rendement. De Consumentenbond houdt zich bezig met de strijd om teruggave van een gedeelte van het ontvangen geld, vertelt Joyce Donat van de Consumentenbond.

    Donat: "Er zijn verschillende claimclubs mee bezig: Vereniging Woekerpolis.nl, ConsumentenClaim, Stichting Allianz, DINPlan Dupe en Wakkerpolis. Op de website van de Consumentenbond kunnen gedupeerden checken of zij ook recht hebben op een vergoeding." Mensen zijn zich er niet van bewust, maar dit kan om tienduizenden euro's teruggave gaan, zegt ook Smit.
  • Beeldbuisclaim: Bijna iedereen heeft een tv thuis, en de kans is groot dat dat er eentje is die verkocht is door een producent die verboden prijsafspraken heeft gemaakt, volgens de Europese Commissie en het Europese Hof van Justitie.

    Heb je tussen 1996 en 2006 een beeldbuistelevisie of computerbeeldscherm gekocht van het merk Samsung, Philips, LG Electronics, Panasonic, Toshiba, Chunghwa, MTPD of Technicolor? Dan heb je recht op teruggave van het te veel betaalde geld.

    In die periode waren grote, platte televisies nieuw en populair, zegt Smit van ConsumentenClaim, en mensen betaalden zo rond de 1.000 euro voor een televisie. "Teruggave van het te veel betaalde geld kan op zo'n 10 procent uitkomen."
     
  • Telefoonclaim: Providers hebben jarenlang mobiele telefoonabonnementen aan de man gebracht, zogenaamd met als lokkertje een gratis telefoon, zegt Donat van de Consumentenbond. "Maar die telefoon was niet gratis, je betaalt ervoor in het abonnement. Feitelijk was het een telefoon op afbetaling."

    Providers moeten consumenten terugbetalen vanwege de verborgen kosten die ze de afgelopen jaren in abonnementen hebben verrekend, maar dat zijn ze tot nog toe niet van plan. De Consumentenbond is aan het procederen en mensen kunnen zich aanmelden voor de massaclaim.
     
  • Volkswagen-dieselschandaal: Stichting Volkswagen Carclaim is bezig een massaclaim op te starten naar aanleiding van deze affaire. Volkswagen manipuleerde in 2015 de uitstoot van zogenaamd 'milieuvriendelijke' dieselauto's, de zogenaamde sjoemeldiesels.

    De Consumentenbond is gestart met een meldpunt voor eigenaren van zo'n sjoemelwagen en hoopt binnenkort een massaclaim in te kunnen dienen.
     
  • Vluchtclaim: Voor een vertraagde vlucht kun je geld terugkrijgen. Omdat luchtvaartmaatschappijen het individuele burgers zo moeilijk maakt, zijn er claimorganisaties die het in ruil voor een percentage voor je regelen. EUclaim, bijvoorbeeld, dat samenwerkt met de Vlucht Claim Service van de Consumentenbond.

    Voorwaarde voor compensatie is dat de vlucht bij aankomst meer dan drie uur vertraagd is, geannuleerd is of als er sprake is van instapweigering, tenzij de luchtvaartmaatschappij aantoont dat er sprake is van overmacht.
     
  • Affectieschade: Een schadeclaim met een zwart randje waar Nederlanders vanaf 1 januari 2019 recht op hebben is affectieschade. Nabestaanden die een partner, kind of ouder verliezen door de schuld van een ander kunnen 'affectieschade' verhalen op de dader.
    De regeling werkt met vaste bedragen tussen de 12.500 en 20.000 euro, te betalen door de partij die aansprakelijk is.

    "Vergoeding van affectieschade kan het leed van naasten van slachtoffers niet wegnemen, maar wel erkenning en genoegdoening bieden en helpen bij de verwerking", aldus minister Sander Dekker (Rechtsbescherming). "Het gaat om de erkenning van het verdriet van personen van wie het leven volledig op de kop staat door een fout van iemand anders."