Supermarkten hebben hun prijzen gemiddeld met 3 procent opgeschroefd naar aanleiding van de btw-verhoging die op 1 januari is ingegaan, bevestigt prijsanalysebedrijf InPrijsVerhoogd.nl (IPV) vrijdag. 

Op 1 januari is het lage btw-tarief verhoogd van 6 naar 9 procent. Het nieuwe tarief geldt onder meer voor veel dagelijkse boodschappen.

Een verhoging van 3 procentpunt komt neer op een prijsstijging van 2,83 procent. De supermarkten zitten daar dus iets boven.

Volgens Matthijs Neppelenbroek van IPV is een verhoging van 3 procent te rechtvaardigen, als je meeweegt dat de supermarkten wijzigingen moeten doorvoeren die ook geld kosten, zoals het maken van nieuwe prijskaartjes.

'Nog niet alle prijzen zijn verhoogd'

"Er zitten niet echt uitschieters tussen: alle supermarkten zijn rond de 3 procent gebleven", zegt Neppelenbroek. "Dat geldt ook voor de verschillende productgroepen."

Hij verwacht wel dat pas over een paar weken echt duidelijk zal worden hoe de btw-verhoging uitpakt voor de consument. "Nog niet alle prijzen zijn verhoogd. En supermarkten gaan ook op elkaar letten."

Bijna alle supermarkten hebben op 1 en 2 januari het verhoogde btw-tarief doorberekend in hun prijzen. Jumbo wijzigde in december al duizenden prijzen, omdat het volgens het concern om een enorme logistieke operatie gaat.

SPAR, Jan Linders Supermarkten en Poiesz Supermarkten hebben inmiddels ongeveer een kwart van het assortiment van een andere prijs voorzien, andere supermarkten zijn al verder.