De Consumentenbond dreigt met een rechtszaak tegen luchtvaartmaatschappij KLM. De organisatie wil dat KLM onmiddellijk stopt met haar no-showbeleid, waarmee het bedrijf reizigers onrechtmatig op kosten zou jagen.

Als KLM de clausule niet uit haar voorwaarden schrapt, stapt de Consumentenbond naar de rechter, schrijft de organisatie in een aan de luchtvaartmaatschappij gerichte brief.

Meerdere luchtvaartmaatschappijen hanteren een zogenoemde no-showclausule voor tickets die bestaan uit verschillende onderdelen, bijvoorbeeld een heen- en terugvlucht of een rondreis met diverse vluchten.

Wanneer een passagier voor een onderdeel niet komt opdagen, is het ticket niet meer geldig voor de rest van het traject. Als de passagier daar alsnog gebruik van wil maken, moet hij of zij een fikse toeslag betalen of zelfs een heel nieuw ticket kopen.

De belangenorganisatie krijgt regelmatig klachten over het no-showbeleid. Zo meldde een consument dat hij wegens ziekte onverwacht niet met de rest van zijn gezin naar München kon vliegen. Hij volgde een paar dagen later met een andere vlucht. Bij de terugreis bleek dat KLM zijn vlucht had geannuleerd. Pas na betaling van 250 euro kon hij mee.

'Twee keer betalen voor zelfde ticket is onrechtmatig'

Uiteindelijk zat de gedupeerde op precies dezelfde stoel op de vlucht die hij oorspronkelijk had geboekt. "Schandalig", vindt directeur Bart Combée van de Consumentenbond. "Door de no-showclausule betaalt deze man twee keer voor hetzelfde ticket. Dat is ongehoord en onrechtmatig."

Komt de passagier niet opdagen, dan geeft de luchtvaartmaatschappij geen geld terug voor het oorspronkelijke ticket, terwijl het bedrijf wel het recht heeft om de stoel door te verkopen. Combée: "Dit is wel een heel lucratief verdienmodel voor deze maatschappijen."

KLM heeft tot dinsdag om dagvaarding te voorkomen

KLM heeft tot uiterlijk dinsdag om te reageren op de eis van de Consumentenbond, anders volgt er een dagvaarding. Het dreigement is onderdeel van een gecoördineerde actie van Europese consumentenorganisaties gericht tegen luchtvaartbedrijven.

KLM laat in een reactie weten op de hoogte te zijn van de brief van de Consumentenbond en die te bestuderen. "We willen nu niet in de media op het ultimatum vooruitlopen", aldus de luchtvaartmaatschappij.

Wil jij elke ochtend direct weten wat je 's nachts gemist hebt en wat er die dag gaat gebeuren? Abonneer je dan nu op onze Dit wordt het nieuws-nieuwsbrief!