Logo NU.nlNU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Donderdag 23 maart 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Achtergrond 'Op Black Friday worden mensen verblind door inhaligheid'

Door NU.nl/Elise Vermeeren

20 nov 2018 om 23:12Update: 4 jaar geleden
nujij comment122 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail
Black Friday! Vandaag kunnen koopjesjagers zich helemaal suf kopen tijdens het van oorsprong Amerikaanse kortingsfeest. Wie nog ruimte in huis heeft tenminste, want vorige week tijdens Singles Day liet Nederland zich al behoorlijk gaan en verdrievoudigde de omzet van webwinkels.

Retailers behaalden vorig jaar in de week van Black Friday 22 procent meer omzet dan in diezelfde week een jaar eerder, rekende marktonderzoeker GfK Nederland uit. Als er alleen wordt gekeken naar de onlineomzet, bedroeg de groei zelfs 42 procent.

Waarom werken speciale kortingsdagen zo goed? Het domste dat je als winkel kunt doen, is je korting juist op een doodnormale dag aanbieden, zegt consumentenpsycholoog Maud Ebbekink. Als klanten korting krijgen zonder speciale aanleiding worden ze achterdochtig, aldus de psycholoog.

"Dan denken ze dat er iets mis is met het product. Hetzelfde gebeurt in kledingwinkels met een oude collectie. Die stukken worden op een rekje gehangen met een kleine korting, en een briefje met 'last items' erboven. Gelukkig, denkt de klant, ik ben er nog op tijd bij, en kijk aan, nog korting ook!"


Van zomaar ineens korting worden we achterdochtig.
Consumentenpsycholoog Maud Ebbekink

Amerikaanse taferelen en inhalige consumenten

Black Friday is een Amerikaanse traditie met bijbehorende Amerikaanse taferelen die we hier onsuccesvol proberen na te apen, zegt Maarten Gijsenberg, hoogleraar marketing aan de Universiteit van Groningen. "Mensen zien de kreet Black Friday, associëren dat met de hysterie in Amerika die ze op tv zien, en denken dat we hier met een fantastisch kortingsfeest te maken hebben, maar de deals vallen behoorlijk tegen."

"10 procent korting op een verouderd model van de Samsung Galaxy Tab, bijvoorbeeld. Dat zijn producten die geen kortingen nodig hebben, want dat verslechtert alleen de merkwaarde. De echt goeie deals krijg je dus vaak op oude modellen van B-merken." Bovendien is er altijd wel ergens korting, zegt Gijsenberg, alleen moet je er naar op zoek. "Consumenten laten zich verblinden door inhaligheid en pakken alles omdat het goedkoop is. Ze doen geen voorwerk, en kijken niet of de deal echt goed is."


Zo goed zijn die deals niet: verouderde modellen van B-merken.
Maarten Gijsenberg, hoogleraar marketing

Dat alle winkeliers dankbaar deze Amerikaanse kortingsdag omarmen is een misvatting, zegt Gijsenberg, maar je kunt nu eenmaal niet achterblijven als de concurrent eind november al met korting gaat strooien. De piek in verkoop lag volgens de hoogleraar altijd rond Sinterklaas, maar de consument heeft zijn geld dan al uitgegeven.

Beeld uit video: Chaos in Amerikaanse winkels vanwege Black Friday0:45
Afspelen knop

Chaos in Amerikaanse winkels vanwege Black Friday

Chaos in Amerikaanse winkels vanwege Black Friday

Black Friday 2017 beste dag ooit

Drie jaar geleden besloot de Nederlandse webwinkel bol.com het Amerikaanse Black Friday eens uit te proberen. Het werd een "belachelijk succes", vertelt Tamara Vlootman, woordvoerder van de webwinkel. "Het was nog nooit zo druk in onze winkel, met name in de nacht met een run op de lanceringen precies om 0.00 uur."


Trots, omdat jij zo slim was dat koopje te scoren.
Consumentenpsycholoog Maud Ebbekink

Black Friday 2017 gaat de boeken in als de drukste dag ooit en Singles Day 2018 was tot nu toe qua omzet de beste dag van het jaar, zegt Vlootman.

Een verklaring kan zijn dat Kerst en Sinterklaas zijn gericht op gezinnen en familieleven, denkt Vlootman, maar op Singles Day kunnen alleenstaande vrouwen zichzelf trakteren en Black Friday richt zich op mannen die interesse hebben in elektronica en gadgets. Blijkbaar groepen met een groter gat in de hand.

Seks, chocola en winkelen geven je dezelfde euforie

Shoppen geeft je een dopamineshot in je hersenen, zegt consumentenpsycholoog Maud Ebbekink. "Iets met een hoge korting kopen geeft je positieve gevoelens. Trots, omdat jij zo slim was dat koopje te scoren. Opluchting omdat je er op tijd bij was. Een onmiddellijke afname van angst en nervositeit, want je hebt een probleem opgelost: het gebrek aan een product dat je nodig had. Hetzelfde gevoel dat sommige mensen ervaren bij seks of chocola."

Dat gevoel wordt slim ingezet bij Black Friday, legt Gijsenberg uit. Wie op Black Friday een winkel binnenstapt en net die deal niet te pakken krijgt, voelt zich teleurgesteld. Dat gevoel moet gecompenseerd worden. "Dus gaat de consument iets kopen om zichzelf te troosten, een prul dat na een paar weken vervangen moet worden. Gedrag van consumenten bestuderen kan nogal ontnuchterend zijn."

Beeld: NU.nl/Rob Kints
nujij comment122 reacties
Delen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

GeldBlack FridayEconomie

NUjij: Uitgelichte reacties

Patje
21 nov 2018 om 12:10
Vorig jaar naar de mediamarkt geweest op black friday om te kijken voor een nieuwe tv. Viel mij vrij snel een sony tv aan de wand op. Black friday prijs was €799,00 Orginele kaartje stond er per ongeluk nog bij €650,00 Medewerker erbij gehaald met de vraag hoe dat kon,deze haalde het orginele kaartje blozend met zijn mond vol tanden snel weg en maakte zich uit de voeten naar het magazijn. We hebben hier dus maar geen nieuwe tv gekocht
Respect: 👍 33Reacties: 💬 0
Reageer
KBE
Docent aardrijkskunde
21 nov 2018 om 09:55
Vind het wel handig. Heb 2 producten die ik al een tijdje wil aanschaffen/aan vervanging toe zijn. Geld bij elkaar gespaard. Maar kijk eerst even of er een deal is komende week. Scheelt wellicht weer een paar tientjes. Slim kopen heet dat ;) Verder kwestie van niet kopen wat je niet nodig hebt.
Respect: 👍 17Reacties: 💬 3
Reageer
nujij commentBekijk alle reacties


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

nujij comment122 reacties

Net binnen

  • 16:04
    VideoOntsnapte zebra draaft door straten van Seoel
  • 15:56
    Ondanks Credit Suisse-debacle gaat de rente ook in Zwitserland omhoog
  • 15:48
    Lil Kleine stapt over naar managementbureau van partner Ali B
  • 15:45
    Maandag waarschijnlijk bekend of stakingen in het streekvervoer doorgaan

Meest gelezen

  • 1
    Virus teistert Oranje: De Ligt, Gakpo, Botman, Veerman en Verbruggen naar huis
  • 2
    Met tandenborstel ontsnapte gevangenen VS betrapt bij pannenkoekenrestaurant
  • 3
    'Ondanks waarschuwingen haalde ProRail de dassen niet op tijd weg bij het spoor'
  • 4
    Beethovens haren onthullen dat alcohol niet enige oorzaak van zijn dood was
  • 5
    Wetenschappers vinden manier om 'eeuwige' chemische stoffen toch af te breken


Nieuwsvideo's

  • Ontsnapte zebra draaft door straten van Seoel
    Ontsnapte zebra draaft door straten van Seoel
  • Honderden mensen bezoeken Keukenhof op openingsdag
    Honderden mensen bezoeken Keukenhof op openingsdag
  • Rookwolken stijgen uit boven brandend vuilnis op Franse snelweg
    Rookwolken stijgen uit boven brandend vuilnis op Franse snelweg
  • Fransman raast met 255,5 kilometer per uur van piste en breekt record
    Fransman raast met 255,5 kilometer per uur van piste en breekt record

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Spellen
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Adverteren
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Cookie instellingen
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Adverteren
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden