ING komt volgend jaar met de ING Scanner, als alternatief voor klanten die geen smartphone of tablet hebben om de mobiele app van de bank te gebruiken. Hiermee zet het financiële concern weer een volgende stap richting het einde van de voor miljoenen Nederlanders bekende TAN-code.

Met dit nieuwe apparaatje kunnen ING-klanten straks hun betaalopdrachten bevestigen. Dat gaat dan door bij het internetbankieren een bepaalde kleurencode op het scherm te scannen en vervolgens een cijfercode in te typen, zoals bij de Rabobank al langer gebruikelijk is voor transacties.

Na ruim dertig jaar is het einde van de TAN-code per sms of van een papieren lijst nabij. Sinds begin 2017 is het bij ING al mogelijk om opdrachten via de app te bevestigen.

ING heeft naar eigen zeggen 3,9 miljoen particuliere en zakelijke klanten die voor hun bankzaken gebruikmaken van de app. Dit aantal zal de komende jaren alleen maar toenemen.

Klanten die nog met een papieren lijst met TAN-codes werken om hun betalingen te bevestigen, kunnen de ING Scanner als eerste aanvragen. Daarna volgen mensen die nu TAN-codes per sms toegestuurd krijgen.

De bank belooft zijn circa miljoen digitale klanten die nog niet op de app overgestapt zijn een bericht te sturen zodra ze het apparaatje kunnen aanvragen. Tot die tijd gebruiken zij nog een TAN-code.