Veel winkels lokken nog steeds klanten met nepaanbiedingen. Dat blijkt maandag uit onderzoek van de Consumentenbond onder 65 winkels. 

Met nepaanbiedingen worden acties bedoeld waarbij de initiële prijzen worden verhoogd, om zo grotere kortingen te suggereren.

De nepaanbiedingen zijn een overtreding van de wet. Volgens de wet moet een doorgestreepte ‘van-prijs’ daadwerkelijk voorafgaand aan de aanbieding gerekend zijn. Dat gebeurt volgens het onderzoek van de Consumentenbond echter vaak niet.

De belangenorganisatie peilde drie maanden lang de prijzen bij vijftien supermarkten, vijf drogisterijen, vijf bouwmarkten en veertig webwinkels. Met name webwinkels gingen de fout in: 26 van de 40 maakten zich schuldig aan prijsmisleiding.

Onder meer webwinkels Fonq, Wehkamp en Otto komen in het onderzoek naar voren als wetsovertreders. Volgens de Consumentenbond misleidde Otto de consument met een Sony-geluidsinstallatie van 329 euro voor 189 euro. In werkelijkheid kostte de speaker in de drie maanden daarvoor 205 euro. Een korting van een kleine 8 procent in plaats van de voorgespiegelde 42 procent.