Meerderheid vindt geldzaken niet ingewikkelder geworden

Het regelen van geldzaken is de afgelopen jaren makkelijker geworden. Dat vindt 40 procent van de ondervraagden uit een onderzoek van Wijzer in Geldzaken. Een grote middengroep van 42 procent vindt dat de situatie gelijk is gebleven.

Daartegenover staat een groep van 18 procent die juist vindt dat het ingewikkelder is geworden.

Het onderzoek werd onder ruim duizend mensen gedaan, naar aanleiding van het tienjarig bestaan van de website Wijzer in Geldzaken. Het initiatief van het ministerie van financiën werd in 2008 in het leven geroepen om verantwoord financieel gedrag te bevorderen.

Gemakkelijker

Van de groep die de zaken simpeler vindt dan voorheen, zegt 80 procent dat dit te maken heeft met de toename van online mogelijkheden. Minder vaak met contant geld betalen (38 procent), meer informatie digitaal ontvangen (33 procent) en meer pinmogelijkheden (26 procent) worden in dit verband ook vaak genoemd.

De toename van de eigen kennis (37 procent) en vaardigheden (35 procent) dragen volgens de respondenten eveneens bij. Ook zouden financiële producten volgens 10 procent simpeler zijn geworden, en geven instanties meer informatie over de financiën van gebruikers (15 procent).

Onder laagopgeleiden is het percentage dat meer gemak ervaart het laagst, met 27 procent. Ook vinden vrouwen minder vaak (32 procent) dan mannen (51 procent) dat geldzaken simpeler zijn dan tien jaar geleden.

Persoonlijke situatie

Redenen die worden genoemd door de groep die toegenomen complexiteit ervaart, hebben vooral te maken met persoonlijke omstandigheden. Voor 44 procent van de mensen is het bijvoorbeeld moeilijker om rond te komen, 35 procent vindt de eigen situatie ingewikkelder, en 36 procent vindt het lastiger geworden om overzicht te houden.

Ook de persoonlijke verhouding tot techniek levert moeilijkheden op. Minder fysieke kantoren van financiële instellingen (21 procent), op meer plekken moeten pinnen (13 procent) en minder contant betalen (12 procent) draagt voor mensen bij aan de ervaring van complexiteit.

Minder papieren post (21 procent), toename van online mogelijkheden (18 procent) en niet handig zijn met apps en internetbankieren (14 procent) vallen hier ook onder. Vooral 65-plussers melden dat ze met deze zaken moeite hebben.

Lees meer over:
Tip de redactie