'Winkels adverteren online vaak met niet-leverbare modellen'

Winkels met witgoed en televisies blijven klanten volgens de Consumentenbond misleiden door via hun websites populaire modellen aan te bieden die niet geleverd kunnen worden.

De Consumentenbond heeft onlangs de proef op de som genomen. De bond deed dat ook al in 2016. De organisatie besloot tot een herhaalonderzoek, omdat consumenten klachten bleven indienen.

In het onderzoek kwamen tien bedrijven in negatieve zin naar voren. Deze ondernemingen hebben opvallend veel niet-verkrijgbare modellen aangeboden. De onderzoekers bestelden bij elk van die tien minstens twee producten.

Een aantal bedrijven bood in plaats van het niet-leverbare model een luxere opvolger of een "mooie upgrade" aan. Zowel Bemmel & Kroon en dochterorganisatie VeiligKopen.nu als Keukenloods.nl en dochterbedrijf Inbouw.nl zetten zonder duidelijke waarschuwing een ander model op de offerte.

KitchenOnline en AllesvoorWasmachines.nl lieten niets van zich horen en leverden ook geen producten, aldus de Consumentenbond.

Volgens de bond komen de bedrijven ''opnieuw'' met smoezen aanzetten als zij worden geconfronteerd met hun werkwijze. Die variëren van "meedenken met de klant" en "service omdat consumenten zo gerichter kunnen zoeken" tot "onduidelijke informatie van fabrikanten".

Het is misleidend om producten aan te bieden die niet verkrijgbaar zijn en dat mag niet, stelt de consumentenorganisatie. De Consumentenbond is met de ondernemingen in gesprek.

Tip de redactie