Energieleveranciers zijn inmiddels duidelijker over energierekeningen. Energiebedrijven die vorig jaar niet aan de eisen van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) voldeden, hebben allemaal maatregelen genomen.

Dit meldt de ACM woensdag. Vorig jaar werden veertig energiebedrijven onderzocht door de toezichthouder. Zestien ondernemingen voldeden toen aan de uitgangspunten voor transparantie, maar 21 bedrijven moesten nog aanpassingen doen.

Drie bedrijven waren zo onduidelijk dat de toezichthouder dreigde een last onder dwangsom op te leggen. Uiteindelijk werden twee lasten daadwerkelijk opgelegd, maar omdat de ondernemingen alsnog op tijd veranderingen doorvoerden werden er geen dwangsommen betaald.

Tijdens het onderzoek van de ACM bleek dat energieleveranciers naast de vaste leveringskosten nog andere onvermijdbare kosten rekenden. Dit zijn eigenlijk vaste kosten en energiebedrijven moeten die ook zo opgeven.

"Energie is voor veel huishoudens een belangrijke kostenpost", aldus Bernadette van Buchem, directeur consumenten bij de ACM.

"Daarom vinden wij het belangrijk dat consumenten een duidelijke rekening krijgen die ze kunnen controleren. Dit helpt consumenten ook in het gesprek met hun energiebedrijf wanneer de rekening onverwacht hoog uitvalt."