'Nederlandse consumenten besteden relatief meer aan streamingdiensten'

Nederlandse consumenten besteden relatief meer geld aan het luisteren van muziek via internet, blijkt dinsdag uit de jaarcijfers van branchevereniging NVPI.

Het aandeel streaming groeide van 54,7 procent van de omzet in 2016 naar 63,8 procent in 2017. Daarmee ging vorig jaar 108,6 miljoen euro naar streamingdiensten.

De vereniging verwacht dat het aandeel van streaming verder zal toenemen. De totale omzet van de muzieksector in Nederland steeg vorig jaar met 10,1 procent naar 170,5 miljoen euro.

De verkoop van fysieke producten nam af van 39,6 procent naar 32,1 procent van het totaal. De omzet uit vinyl steeg daarbij opvallend met bijna een kwart.

Lp's waren daarmee goed voor 30,6 procent van de totale omzet uit fysiek product, waar bijvoorbeeld ook cd's onder vallen.

Dinsdag maakte de vertegenwoordiger van de internationale muziekindustrie, IFPI, ook de cijfers bekend. Wereldwijd steeg de omzet steeg met 8,1 procent. Nederland staat wat omzet betreft op de elfde plaats.

Ed Sheeran

Veel albums en liedjes van zowel nationale als internationale artiesten droegen volgens NVPI bij aan het positieve resultaat.

De hitlijsten werden in 2017 gedomineerd door onder anderen Ed Sheeran, Luis Fonsi, Kygo & Selena Gomez, The Chainsmokers & Coldplay, Drake, Adele, U2 en Kendrick Lamar.

Van de Nederlandse artiesten waren Lil' Kleine, Boef, Ronnie Flex, Kensington, Marco Borsato en Kinderen voor Kinderen populair.

Lees meer over:
Tip de redactie