'Abonnement op tastbaar product minder populair onder Nederlanders'

Relatief veel Nederlandse huishoudens hebben een abonnement op een digitale dienst voor video of muziek. Voor tastbare producten sluiten Nederlandse consumenten minder graag een abonnement af.

Dat concludeert het Economisch Bureau van ING woensdag na een enquête onder elfduizend huishoudens in elf Europese landen.

Nederland loopt voorop als het om digitale videodiensten gaat. Bijna een derde van de huishoudens betaalt maandelijks voor streamingdienst Netflix of andere aanbieders van online video's. Daarmee komt het Nederlandse aandeel boven het Europese gemiddelde uit.

Volgens het rapport gaat 5 procent van de bestedingen van Europese consumenten naar abonnementen. De ondervraagden geven gemiddeld 130 euro uit aan abonnementen.

Verbruiksgoederen

Aanbieders van verbruiksgoederen in abonnementsvorm, zoals bijvoorbeeld maaltijdboxen, verzorgingsproducten en diervoeding, kunnen in Nederland op minder enthousiasme rekenen dan elders in Europa.

Van de ondervraagde Nederlanders vindt 70 procent deze abonnementen niet aantrekkelijk, tegen 40 procent in heel Europa. Ook abonnementen op producten die langer meegaan, zoals kleding, elektronica en wasmachines, zijn in Nederland minder populair.

Welvaartsniveau

Volgens ING hangen de voorkeuren samen met het welvaartsniveau. Zo laten inwoners uit rijkere Europese landen zoals Duitsland en Luxemburg abonnementen op fysieke producten ook liever links liggen. Consumenten uit Oost- en Zuid-Europa zien daarentegen wel de voordelen in een dergelijk aanbod.

Bij producten voor langdurig gebruik kan een abonnement aantrekkelijk zijn, omdat je voor een lager bedrag over kwalitatief hoogstaande producten kunt beschikken, stellen de onderzoekers.

Bovendien sta je minder vaak voor onverwacht hoge onderhoudskosten. Aanbieders van abonnementen op verbruiksgoederen spelen vooral in op gemak.

Lees meer over:
Tip de redactie