ING heeft de oorzaak gevonden van de storing waardoor drie miljoen transacties dubbel afgeschreven werden. De bank heeft inmiddels de ten onrechte afgeboekte bedragen teruggeboekt.

Dit meldt een woordvoerder van de bank woensdag aan NU.nl.

De storing is vannacht onstaan na een aanpassing in het betaalsysteem. "We nemen maatregelen om ervoor te zorgen dat dit niet nog keer gebeurt", zegt de voorlichter. 

Woensdagochtend bleek dat de bank maar liefst drie miljoen transacties dubbel had afgeboekt. Het ging met name om pinbetalingen die op 19 maart waren verwerkt. ING-klanten waren het geld daadwerkelijk kwijt.

Klanten die door de storing rood kwamen te staan, hoeven geen rente te betalen. De bank adviseert mensen die in problemen zijn gekomen doordat ze geen geld hadden, contact met de bank op te nemen.

Het ging om een specifieke 'batch' met betaalgegevens die twee keer is verwerkt, vertelde de bank. Zo kon het zijn dat sommige klanten zelfs meerdere dubbele afboekingen zagen.

Op Allestoringen.nl kwamen woensdagochtend honderden meldingen binnen over de storing. Ook op sociale media waren tientallen mensen aan het klagen over de dubbele afboekingen.