Consumenten geven recordbedrag uit aan auto's

In Nederland is vorig jaar een recordbedrag besteed aan de aanschaf van nieuwe auto's. De totale omzet bij de verkoop van nieuwe wagens ging in 2017 met 1,3 miljard euro omhoog tot 13 miljard euro.

Dat blijkt vrijdag uit cijfers van de brancheorganisatie RAI Vereniging.

"Consumenten hebben weer vertrouwen in de economie", stelt RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck. "Ze durven weer meer geld uit te geven en dat zien we in de prijs van een nieuwe auto waardoor ook de omzet van de branche is gestegen."

De gemiddelde aankoopprijs bedroeg 31.498 euro. Vooral de particulier investeert meer in een nieuwe auto, in de zakelijke markt werd vorig jaar juist iets minder uitgegeven.

SUV's

Volgens RAI Vereniging draagt vooral de interesse van consumenten in kleinere SUV's bij aan de hogere gemiddelde prijs. Inmiddels bestaat 21 procent van de totale nieuwverkopen uit dit type auto.

Het afgelopen jaar werden een groot aan nieuwe modellen in dit segment geïntroduceerd, zoals de Citroën C3 Aircross, de Hyundai Kona, Kia Stonic en Seat Arona. Het komende jaar zullen onder andere Skoda en Volkswagen met een kleine cross-over komen.

Bpm

Overigens maakt RAI Vereniging zich zorgen over de hoge bpm in Nederland. Volgens de brancheorganisatie zorgt die hogere belasting voor een sterke groei van de parallelimport.

"Een belangrijk deel daarvan vervangt nieuwkoop in Nederland. De bpm werkt niet alleen marktverstorend, maar remt ook de komst van meer veilige en duurzame nieuwe auto's'", aldus Van Eijck.

Lees meer over:
Tip de redactie