ACM roept consumenten op facturen De Reisplanner niet te betalen

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt consumenten voor de handelswijze van De Reisplanner, een aanbieder van vakantievilla's.

Hoewel de toezichthouder formeel nog geen overtredingen heeft vastgesteld, adviseert de ACM consumenten de rekeningen van De Reisplanner niet te betalen.

Er is volgens de ACM een "redelijk vermoeden" dat het bedrijf achter de aanbieder, NOPN B.V., "op diverse punten in strijd handelt met de regels van het consumentenrecht".

Telefoon

Het bedrijf benadert consumenten per telefoon met een aanbod voor een luxe villa in het buitenland. De Reisplanner biedt een verblijf van twee weken voor 149,99 euro aan. Het aanbod moet binnen een jaar gebruikt worden.

Tijdens de telefoongesprekken en in e-mails legt De Reisplanner niet uit welke villa's de klanten kunnen boeken en ook niet hoe ze dit kunnen doen. Bovendien zeggen veel consumenten helemaal geen bevestiging per e-mail te hebben ontvangen.

Na twee weken krijgen de klanten een rekening toegezonden en worden ze door De Reisplanner onder druk gezet om de factuur te betalen.

Informatie

De ACM benadrukt dat consumenten voor het afsluiten van een overeenkomst over alle informatie moeten beschikken die ze nodig hebben om een goede afweging te kunnen maken. Als het bedrijf dit niet verstrekt, kunnen consumenten ook niet gedwongen worden om een rekening te betalen.

De ACM kreeg klachten over het bedrijf via het consumentenloket ConsuWijzer. Ook na vragen van de toezichthouder heeft De Reisplanner geen informatie over de villa's en het boekingsproces verstrekt.

Inmiddels heeft de toezichthouder De Reisplanner verzocht te stoppen met het incasseren van facturen. Het bedrijf reageert daar niet op, maar stelt wel te zijn gestopt met het werven van klanten.

Voorbeeldbrief

"Om verdere schade voor consumenten te beperken, waarschuwt de ACM nu voor dit bedrijf", aldus de toezichthouder. Op de site van ConsuWijzer kunnen betrokkenen een voorbeeldbrief vinden waarmee ze aan De Reisplanner kunnen laten weten dat ze de factuur niet zullen betalen.

De ACM heeft overigens ook klachten ontvangen over andere ondernemingen met vergelijkbare verkooptechnieken.

Als deze bedrijven ook onvoldoende informatie hebben verstrekt, kunnen consumenten ook in die gevallen de rekening het beste niet betalen. Wel zouden ze het bedrijf hierover moeten informeren.

Lees meer over:
Tip de redactie