Een groep telecomconcerns is op de vingers getikt door toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM)  om de incassopraktijken van de ondernemingen.

Dit meldt de ACM donderdag.

Consumenten die hun abonnement moesten beëindigen om wanbetaling moesten vaak hogere kosten betalen. Schadevergoedingen liepen soms op tot 100 procent.

Tien grote telecombedrijven passen hun incassobeleid aan. Ben, hollandsnieuwe, Simpel, Simyo, Tele2, T-Mobile, Vodafone en Youfone hebben inmiddels de incassopraktijk en de informatie aangepast. KPN verwacht dit aan het einde van dit kwartaal te doen en Telfort denkt de aanpassing in het eerste kwartaal van volgend jaar door te voeren. 

"Kwetsbare consumenten betalen niet langer een te hoge schadevergoeding als het telecomabonnement wordt beëindigd vanwege wanbetaling", zegt Bernadette van Buchem, directeur consumenten bij de ACM. "Hiermee is een grote stap gezet, omdat telecombedrijven belangrijke opdrachtgevers zijn van incassobureaus."